שיתוף

הכרת אנשי המקצוע – חלק ד׳: (1 מתוך 3) המחנך – הציר המרכזי במערכת החינוך

תפקידים, אתגרים, ודגשים ייחודיים במערכת החינוך החרדית

שיתוף

בטורים הקודמים סקרנו את תפקידיהם של המטפל הנפשי, היועץ החינוכי והמורה (ניתן למצוא את כל הטורים באתר ‘אחוות תורה’). הפעם נתמקד בדמות המרכזית שאמורה לסנכרן ולעיתים לייצג במידה מסוימת את כל התפקידים הללו – המחנך.

מקצוע החינוך הוא פרופסיה בפני עצמה ומחנך הוא לא “חצי יועץ חינוכי” או “רבע מטפל”, אלא מנחיל הערכים ובונה הזהות של הילד. מסיבה זו, הקשר וההתאמה בין דמותו של המחנך לעולם הערכי של ההורים ורוח המוסד, קריטית ממש. וזאת בשונה מאנשי מקצוע טיפוליים, שצריכים רק שלא לסתור את הדרך החינוכית.

תפקידו העיקרי של המחנך, בשונה משאר אנשי המקצוע, הוא להיות הדמות הקרובה ביותר לתפקיד “אבא” בחפיפה ובסיוע לאבא הביולוגי. המחנך הוא שליחם של ההורים שנצטוו לחנך את ילדיהם אך אין בידם כיום זמן מספק, פניות נפשית, וניתוק רגשי הנדרש לעיתים בתקופתנו במיוחד בחינוך גיל הנעורים.

בתוך המסגרת הזו נמצאים מחנכים מכל הרצף, מאלו שמבינים את תפקידם המשמעותי ומנסים לבצע אותו מאינטואיציה בריאה, עד אלו שחושבים שתפקידם הוא רק ללמד, ומדי פעם, בצער רב, לטפל בבעיות משמעת שאין מישהו אחר שיטפל בהם. הראשונים יוזמים ומעורבים, והאחרים פחות.

ישנם גם מחנכים שלמדו את מקצוע החינוך באופן שיטתי, אך הם לא רבים. אלו ואלו יכולים להתחדד יותר בתפקידו המשתנה של המחנך, ובידע הנדרש לו על מנת לבצע את תפקידו בדורנו זה. תחום החינוך החברתי-ערכי הוא התחום העוסק במקצוע החינוך כפרופסיה והלומדים אותו עוסקים בלמידת מקצוע החינוך (בנפרד מתחום הוראת תחומי הידע) במשך שנתיים לפחות.

חשוב להדגיש את המעמד הייחודי והיוקרתי של מקצוע החינוך, ובמיוחד של תפקיד המחנך. בעוד שכל אנשי המקצוע – המטפל, היועץ והמורה המקצועי – תורמים תרומה חשובה, המחנך ניצב בראש הפירמידה החינוכית. הוא האחראי הבלעדי על עיצוב אישיותו הכוללת של התלמיד ועל הכנתו לחיים מלאים ומשמעותיים.

יוקרתו של מקצוע החינוך נובעת מהאחריות העצומה המוטלת על כתפי המחנך. בעוד שמקצועות אחרים מתמקדים בהיבטים ספציפיים של התפתחות התלמיד, המחנך אחראי על התמונה הכוללת. הוא זה שמעצב את עתיד החברה כולה, דור אחר דור.

חז”ל הדגישו את חשיבותו של המחנך באומרם: “…שאביו הביאו לעולם הזה, ורבו שלימדו חכמה מביאו לחיי העולם הבא” (בבא מציעא פרק ב משנה יא). בניגוד לבעלי מקצועות אחרים, השפעתו של המחנך היא ארוכת טווח ועמוקה. הוא מטביע חותם בל יימחה על נפשו של התלמיד, מעצב את אישיותו, ערכיו ותפיסת עולמו. זוהי אחריות עצומה שאין דומה לה במקצועות אחרים.

בטור הבא נעמיק בתפקידים הספציפיים של המחנך במערכת החינוך החרדית. נסקור את מגוון המשימות והאחריויות המוטלות על כתפיו, כגון היותו “אדריכל חברתי”, מנחיל ערכים, מפתח מיומנויות, יוצר חזון אישי לכל תלמיד, ומודל לחיקוי. נבחן כיצד המחנך מטפח זהות ושייכות, מפתח חשיבה ביקורתית, ומשמש כמנהל מקרה ומקשר עם ההורים. הבנת מורכבות תפקיד המחנך תסייע לנו להעריך את חשיבותו המכרעת בעיצוב דור העתיד.

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן