הרב דוד לייבל

הגות בפרשה

ארץ ישראל מקיאה מאליה את מי שאדוק בתאוות, בדיוק כמו שאנו מקיאים כאשר איננו יכולים לסבול אכילה מופרזת

הגות בפרשה

בשורה של דינים בפרשתנו מבהירה התורה שהחיים שייכים לה', ואסור לאדם ליטול אפילו את חיותם של בעלי החיים מבלי להתייחס לכך

הגות בפרשה

הבהילות של מצרים לגרש את ישראל מהווה נקודת שיא בגילוי השכינה, לכן אנו מזכירים את החיפזון בהימנעות מאכילת חמץ

הגות בפרשה

פרשה זו מעלה כמה תמיהות, ובראשן: מדוע כתבה התורה את מצוות מילה באמצע דיני טומאת לידה?

הגות בפרשה

מצוות 'החודש הזה לכם' פותחת את חלק המצוות בתורה, והבחירה דווקא בה מלמדת על המידה שבה התורה משפיעה על חיי האדם

הגות בפרשה

על תפקידם של הבגדים, על בושה, על זהות ועל האופן שבו הלבוש משפיע על האדם

הגות בפרשה

הקרבת קורבנות הייתה רווחת בימי קדם, כיצד אם כן קבע הרמב"ם שהם חוק שאין טעמו ידוע, ואיך הדברים מתיישבים עם שיטתו שהקורבנות נועדו להרגיל את ישראל להיגמל מעבודה זרה

הגות בפרשה

את גודל הזהירות בממון הציבור למדו חכמים מהחשבון שהגיש משה רבנו על מלאכת המשכן. בדרך לקדושה, כך אנו למדים, אי אפשר לדלג מעל היושר

הגות בפרשה

מלאכת הבערה מחדדת את חיוב האדם לסלק את הסחות הדעת ולייחד את השבת להתבוננות פנימית ולדבקות בה'

הגות בפרשה

פרשת חטא העגל מלמדת על הסכנה שבסגידה לצדיק, ועל איך אפשר להידרדר מכך לעשיית עגל ומסכה

הגות בפרשה

מזבח הקטורת נזכר רק אחרי סידור כל בניין המשכן וכליו, כולל הציווי על ימי המילואים. מיקומו החריג, כפי הנראה, מפרש מחדש את עבודת המשכן כולה

הגות בפרשה

הפירוט הרב של מידות המשכן וכליו נוטל את היוזמה מהאדם, כדי ללמדנו שרק ה' הוא הקדוש, ואין קדושה עצמית במקומות ובחפצים.

הגות בפרשה

אחרי עשרת הדברות ניתנו לישראל משפטים ולא חוקים, מכאן יש לנו ללמוד שדיני הממון אינם הסדרה חברתית בלבד אלא הם דרכי היושר שבהן האדם דבק בה'

הגות בפרשה

בראש חודש סיוון באו ישראל ועמדו כנגד הר סיני. התורה מציינת זאת באופן מיוחד, ומהתבוננות בפסוקים נראה שאכן קבלת הברית נעשתה ביום הזה, ואילו למתן תורה הייתה תכלית אחרת

הגות בפרשה

העלאת עצמות יוסף נזכרת בד בבד עם היציאה ממצרים, והיא אף נעשית על ידי משה. עיון בפסוקים מגלה שלולי צוואת יוסף להעלות את עצמותיו, לא היה משה מצליח להוציאם ממצרים

הגות בפרשה

מדוע ה' אינו מעמיד בפני פרעה דרישה לשחרר את ישראל לחלוטין, אלא רק לשלוח אותם לשלושה ימים במדבר?

הגות בפרשה

מטה משה נקרא גם 'מטה האלוקים'. מהו תפקיד המטה, מה הוא מסמל ומדוע היה זקוק לו משה לצורך עשיית האותות

הגות בפרשה

משה מסרב להנהיג את ישראל. סירובו לא מעיד על ענווה בלבד. מאחורי הסירוב מונחת הבנה שהנהגת עם ישראל צריכה להיות על ידי מי שיכול לרדת אל העם ולהבין את שפתו. והקב"ה, כפי הנראה, מסכים עם הנחה זו
דילוג לתוכן