ארכיון הרב אברהם דב בורודיאנסקי - אחוות תורה https://www.achvat.co.il/writer/הרב-אברהם-דב-בורודיאנסקי/ קהילות לחרדים בעולם המעשה Wed, 02 Oct 2024 12:16:17 +0000 he-IL hourly 1 https://wordpress.org/?v=6.6.2 https://www.achvat.co.il/wp-content/uploads/2023/01/לוגו-אחוות-תורה-05-150x150.png ארכיון הרב אברהם דב בורודיאנסקי - אחוות תורה https://www.achvat.co.il/writer/הרב-אברהם-דב-בורודיאנסקי/ 32 32 שפרו מעשיכם וברית לא תופר https://www.achvat.co.il/%d7%a9%d7%a4%d7%a8%d7%95-%d7%9e%d7%a2%d7%a9%d7%99%d7%9b%d7%9d-%d7%95%d7%91%d7%a8%d7%99%d7%aa-%d7%9c%d7%90-%d7%aa%d7%95%d7%a4%d7%a8/ Wed, 02 Oct 2024 12:16:17 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=7554 ראש השנה הוא יום בדיקת תוכנה ועדכון הגרסה שלנו

הפוסט שפרו מעשיכם וברית לא תופר הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
לאחרונה השתתפתי במפגש מרתק בהנחיית תלמיד חכם מופלג, שבו נשאלו המשתתפים על משמעות חודש אלול והימים הנוראים עבורם. שאלה זו המשיכה להדהד בי לאורך החודש האחרון. אין ספק כי עבור רבים, זוהי תקופה של התעלות ורוממות רוח. עם זאת, ישנם רבים אחרים, בוגרי ובני עולם הישיבות, עבורם הפכו ימים אלה לכבדים ומכבידים, כאלה שהם מצפים לחלוף במהירות לקראת חג הסוכות. השאלה המתבקשת היא: כיצד הגענו למצב זה?

הפער בין גישת ה”פלצות” לבין תפיסת “המלך בשדה” מחדד את ההבדלים בגישות ומאפשר לרבים לבטא את תחושותיהם: “קשה לי בראש השנה”, “אינני מתחבר ליום כיפור”. עלינו לתהות מה החמצנו בגישה זו.

לתלמיד שלי הסברתי כך: בכל עסק יש יום בשנה שבו סוגרים מוקדם ועורכים מאזן שנתי. ימים אלו מלחיצים בעיקר את מי שהתנהל בניגוד לחוק לאורך השנה. לעומת זאת, מי שהקפיד על סדר ודיווח נאות, יום זה מהווה עבורו הזדמנות להתקדמות ולהמשך עשייה חיובית.

האם היום עצמו יוצר את הלחץ? לא, הוא רק משקף את המצב הקיים. ככל שבעל העסק מדקדק ברישומיו, יום הגשת המאזן הופך למשמח ומספק.

הדרישה מיהודי לאורך השנה היא להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמו. בראש השנה אנו בודקים את המאזן היהודי שלנו: האם אנו עומדים בדרישות ההלכה? מה ניתן לשפר? הקב”ה אינו מצפה שנהפוך לבריאה חדשה, אלא שנהיה אותו אדם בגרסה המשופרת ביותר.

ראש השנה הוא יום לבדיקת “תוכנת היהודי” שבנו ועדכונה לגרסה הטובה ביותר. אנו עורכים את הבדיקה והתיקונים ביום שבתון, כשהעסק סגור, כדי שהשגרה לא תסיח את דעתנו. כך נוכל לבחון את מידת מימוש הפוטנציאל שלנו ולתכנן את השיפורים לשנה הבאה.

הרש”ר הירש מבאר זאת היטב בפירושו לויקרא כ”ג:

“במחזור השנתי של חגינו, ראש השנה – תחילת שנת חיינו הארציים – הוא יום של מבחן. ביום זה אנו מתבוננים בכל בחינות הווייתנו הארצית, כדי לראות עד כמה הן עולות בקנה אחד עם תפקידנו הנצחי כיהודים, אשר ניתן לנו ביום הראשון של ניסן. עלינו לערוך מאזן, כביכול, של מה שאנחנו כעת, כנגד אמת־המידה הנצחית הקובעת מה עלינו להיות.

“כל מלאכת עבודה לא תעשו – הפסוק הקודם אומר: ״יהיה לכם שבתון זיכרון תרועה״. בכך מצווים אנו לחדול מפעילותנו היוצרת, ובמקומה עלינו לסקור את חיינו, ולקבל נקודת מבט הגיונית מתוך יישוב הדעת; אנו צריכים לערוך מחדש את סדר העדיפויות שלנו – בכל מקום שנמצא שמעשינו אינם הגונים בעיני ה׳. זוהי קריאת ה׳ אלינו, קריאה לחשבון נפש. למרות כובד הראש שבקריאה זו, היא אינה קריאה לעצבות ונפילת רוח; אלא ״מקרא קדש״, קריאה המזמינה אותנו לזכות לקרבת ה׳ הקדושה והמקדשת. התשובה אל ה׳, המחכה לנו, היא רעיון מרומם המחיה את הנפש”.

אין מקום לעצבות, אך יש מקום לאחריות והתבוננות פנימית. זהו יום של הכרה עצמית מעמיקה, ללא הפרעות השגרה – שפרו מעשיכם וברית לא תופר!

כתיבה וחתימה טובה לכל עם ישראל.

הפוסט שפרו מעשיכם וברית לא תופר הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
מסע הצמיחה הרוחנית של האדם https://www.achvat.co.il/%d7%9e%d7%a1%d7%a2-%d7%94%d7%a6%d7%9e%d7%99%d7%97%d7%94-%d7%94%d7%a8%d7%95%d7%97%d7%a0%d7%99%d7%aa-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%90%d7%93%d7%9d/ Fri, 27 Sep 2024 10:39:48 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=7503 הגישה הייחודית של גדולי ישראל ללימוד התורה והשפעתה על ההתפתחות האישית

הפוסט מסע הצמיחה הרוחנית של האדם הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
מסופר על הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין זצ”ל שכאשר הלך לפגוש את חתנו לעתיד מרן הגרי”ש אלישיב זיע”א הם קבעו להיפגש בבית כנסת מסוים לשוחח. אולם, כשר’ אריה הגיע לשם, הוא שמע את הגרי”ש אלישיב יושב ולומד, לכאורה עם חברותא. ר’ אריה, שחש נפגע מכך, כי קבעו להיפגש לבדם לצורך שידוך, סב על עקבותיו. בערבו של יום, הסביר השדכן לר’ אריה כי הרב אלישיב לא היה עם חברותא בבית המדרש אלא לבדו, רק שהוא לומד בדרך של הסבר ומדבר לעצמו כביכול יש עימו חברותא. זו הייתה דרכו הייחודית בלימוד, אשר באמצעותה האיר את העולם כולו בתורתו.

נשאלת השאלה: האם הרב אלישיב לא הכיר את דברי הגמרא “או חברותא או מיתותא”? התשובה היא שבוודאי הכיר, אך הוא חש שהוא עצמו יצמח בדרך הזו של לימוד עצמי לאדם גדול. ואכן, הוא צדק!

כאשר יהודי יושב ומבקש ללמוד תורה, עליו להפיק מתוך החיבור שלו לתורה את הכלים הנחוצים לו לצמיחה. התורה מעניקה לו את כלי העזר הרוחניים והמוסריים. מי שעוסק בתורה כהלכה, מוצא בה את כל האמצעים הדרושים להבנתה, וככל שהוא מתקדם בלימודו, כך מתפתחים גם האמצעים המסייעים לו.

אין ספק שהחינוך שאדם מקבל מזניק אותו אל היכולת להכיר ולשאוב מתוך התורה את הכלים הללו. ללא חינוך מקדים ומכוון, יתקשה להבין את הכלים להם הוא זקוק. אולם, לאחר שקיבל את החינוך הבסיסי, הוא חופשי לבחור את דרך לימודו האישית.

ידועה שאלתו של בעל התניא על הפסוק “חנוך לנער על פי דרכו”: לכאורה זה נשמע כדרך שלילית, אז כיצד זה מתיישב עם המשך הפסוק “גם כי יזקין לא יסור ממנה”? הסבר מעניין לכך ניתן על ידי מרן הגראי”ל שטיינמן זצ”ל, שאמר כי אם תחנך את הנער כראוי לו, הוא ימשיך להתחנך כל ימיו, וגם בזקנתו ימשיך לחנך את עצמו וידבק בדרכי החינוך.

התורה היא זו שמעניקה לכל יהודי את הכלים לחוש כיצד הוא רוצה ללמוד וכיצד הוא יכול לגדול בתורה. כל כפייה של דרך לימוד מסוימת עלולה לפגוע בהתפתחותו הרוחנית העתידית.

הרש”ר הירש בפירושו (דברים ל, יד) מלמד אותנו יסוד זה בבהירות מופלאה:

“שלוש המילים האלה ‘לא בשמים היא’ מגינות על התורה מפני כל הטוען שזכה להארה על-טבעית או להתגלות אלוהית, ועל יסוד אותה הארה או התגלות הוא מתיימר להשפיע על התורה ולימודה. מאז נחתמה התורה ביד משה אפשר ללמוד אותה רק בחכמה ולא בנבואה. רק לחכמה הנלמדת מן הכתב והקבלה ולא לנבואה המושגת בהשראה עליונה יש תוקף ביחס ללימוד התורה וקיומה. כל התכונות המוסריות הדרושות להבנת התורה ניתנו יחד עמה. מי שעוסק בתורה כהלכה, מוצא בה את כל כלי העזר הרוחניים והמוסריים שהבנתה מותנית בהם, ועם כל התקדמות בלימוד התורה הולכים ומתפתחים גם האמצעים המסייעים לו. היא עצמה יוצרת לה את תלמידיה ונושאיה, ומשנמסרה לישראל בלא סייג, הרי בה וממנה הובטחה גם פריחתה הנצחית”.

דברים אלו מדגישים את חשיבות הגישה האישית ללימוד התורה, תוך שמירה על המסורת ועל החכמה המועברת מדור לדור.

הפוסט מסע הצמיחה הרוחנית של האדם הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
על חטא שחטאנו בפגיעה בתלמידנו https://www.achvat.co.il/%d7%a2%d7%9c-%d7%97%d7%98%d7%90-%d7%a9%d7%97%d7%98%d7%90%d7%a0%d7%95-%d7%91%d7%a4%d7%92%d7%99%d7%a2%d7%94-%d7%91%d7%aa%d7%9c%d7%9e%d7%99%d7%93%d7%a0%d7%95/ Fri, 20 Sep 2024 09:09:33 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=7452 חובתנו לייצר תחושות הצלחה וחיבור. דרישות מרובות מובילות להאשמה עצמית ומשברים מתמשכים

הפוסט על חטא שחטאנו בפגיעה בתלמידנו הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
לפני ימים ספורים, התקשרה אליי אם של תלמיד. קולה הנרגש סיפר על אירוע מהשבת האחרונה: בנה בן ה-17 ישב בסעודת שבת, נרגש במיוחד. כשנשאל לפשר התרגשותו, הסביר שהשבוע, בדרכו לתפילת שחרית, פגש אותו המדריך ואמר לו כמה מילות עידוד על תפקודו. “אתה מבין”, אמרה האם, “הוא בן 17 ולראשונה חווה מילים חמות מאיש צוות בישיבה”.

בני ובנות נוער רבים חווים תחושות קשות, לא רק מעצם ההתמודדות עם הדרישות המוסדיות, אלא גם מחוסר ההערכה לה הם זקוקים. שני סיפורים אישיים חקוקים בזיכרוני:

בילדותי הצעירה למדתי בתלמוד תורה מסוים. המלמד של אחר הצהריים עודד אותנו להיבחן בעל פה על משניות מסכת ביצה. אלא שעבדכם הנאמן התקשה בבחינות בעל פה. אותו מלמד לא ויתר ולא הסכים לאפשר מבחנים בכתב כחלופה. יום אחד הוא פנה אליי באופן אישי ושאל איזה ממתק אני אוהב. סיכמנו על חבילת במבה גדולה (מושג מאותם ימים…). אולם הסיכום האישי לא הספיק; מאותו יום, כשהיה בודק נוכחות ברשימה השמית, הוא שינה את שמי ל”בוטנים” (במלעיל). כך הוא והחברים הדביקו לי כינוי זה עד שבסוף השנה עזבתי את אותו מוסד. אמנם נבחנתי בעל פה על מסכת ביצה, אך נותרתי עם טעם חמוץ בפה ובנשמה של “בוטנים”.

בבחרותי למדתי באחת הישיבות שבה הר”מ נהג להאריך בשיעור העיון על חשבון תפילת מנחה, ויתרה מזאת, בעשרת ימי תשובה על חשבון לימוד המוסר המיוחד לימים אלו לפני מנחה. בתמימות, כבוד ועדינות ניגשתי אחרי השיעור לאותו ר”מ לבקש אם אפשר לסיים את השיעור בזמן כדי שנספיק ללמוד מוסר ולהתפלל מנחה. הוא שמע ולא הגיב במיוחד. למחרת, בשעה היעודה, אותו ר”מ עצר את השיעור מול עשרות רבות של בחורים וקרא לי בשם חיבה שהמציא: “אברהמל’ה, לך למנחה ולמוסר, אל תפסיד. אנחנו ממשיכים פה…”. מאז אותו יום ולאורך כל אותה שנה, לא נכנסתי עוד לשמוע שיעורים באותה ישיבה.

בדורנו, חובתנו לייצר תחושות הצלחה וחיבור אצל בני הנוער. דרישות מרובות או מציקות מובילות להאשמה עצמית ומשברים מתמשכים. המציאות המורכבת דיה; עלינו לעודד, לתמוך ולחבק, לצד החינוך הנדרש.

הרש”ר הירש מסביר את קללת “המארה”: “היא המהומה – התחושה המתמדת של גערה, של האשמה עצמית, והתודעה שאדם ראוי לנזיפה מאת ה’. חוסר שקט פנימי ומצב רוח מתמיד של האשמה עצמית ימנעו את ההצלחה ממעשה ידי האדם בכל” (פרק כח, פסוק כ).

על אלו הפוגעים בנפשות תחת מסווה של חינוך, מסביר הרש”ר: “החטאים הנזכרים כאן נעלמים בדרך כלל מעיני הבריות, והחברה האנושית שומרת החוק איננה יכולה לפקח עליהם; משום כך הם נמסרים כאן להשגחה האלוקית הגוזרת ברכה וקללה. זה הוא אפוא הרעיון של הארורים האלה: ‘ארור’: לא תצלח דרכו של אדם העושה אחד מאלה: הוא מתחזה כלפי חוץ כמי שדבק בה’, אך בחשאי הוא כופר במציאותו ובהנהגתו הבלעדית של ה'” (פרק כז, פסוק טו).

הפוסט על חטא שחטאנו בפגיעה בתלמידנו הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
פצועים בגוף מול פצועים בנפש https://www.achvat.co.il/%d7%a4%d7%a6%d7%95%d7%a2%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%92%d7%95%d7%a3-%d7%9e%d7%95%d7%9c-%d7%a4%d7%a6%d7%95%d7%a2%d7%99%d7%9d-%d7%91%d7%a0%d7%a4%d7%a9/ Thu, 12 Sep 2024 22:23:24 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=7437 קריאה לאחדות, רגישות וחינוך לערכים בצל המלחמה ונפגעיה

הפוסט פצועים בגוף מול פצועים בנפש הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
השנה האחרונה לימדה אותנו, יותר מכל דבר אחר, את הצורך לחיות באחדות בין כל חלקי העם. לפני שנה בלבד הרוחות רעשו סביב שאלת הרפורמה המשפטית, והתוצאות היו מלחמות בכל פינת רחוב. הפגנות הרפורמה פתחו פתח, כהרגלן של מחלוקות, לנושאים נוספים, וכך התרחבה לה היריעה והמחלוקת בערה.

עד ש… כל אחד מאיתנו קלט את גודל הטרגדיה. יש כאלו שזה קרה להם באמצע הקפיצה של “משה אמת”, ויש כאלו באמצע תנומת צהרים קצרה, או אפילו רק בצאת היום. אבל זה רק אצלנו; ישנו ציבור ענק שהטרגדיה שיתקה אותו כבר משעות הבוקר. היו אלו גיבורי מלחמה, חלקם תלמידי חכמים ואנשי מעשה, שעזבו הכל, עלו על הרכב ופשוט נסעו להשתתף במלחמת המצווה.

ויש כאלו שלא חזרו למשפחתם בכלל, ויש שחזרו בתוך ארונות, ואחרים חזרו עם איברים קטועים, ויש שחזרו בסוף החורף אחרי שבעה חודשי קרב קשים – נחו ושבו או נחו ולעולם לא שבו למה שהיו, אחרי כל מה שראו.

ביקרתי לאחרונה במחלקת “חוזרים לחיים” בתל השומר. אני אדם שזכה בחייו להיות רבות בבתי חולים במחלקות שונות וקשות, וזה מלבד היותי חובש מעל עשור באיחוד הצלה, כך שאני לא נבהל ממראות שכאלו. אבל שום דבר לא הכין אותי לעוצמה שפגשתי שם, שדווקא היא גרמה לי להישבר. עמדתי שם בצד ובכיתי כמו תינוק: בחורים צעירים קטועי גפיים, אחרים עם פציעות שונות, וכולם מחייכים ומדברים באמונה גבוהה. הרגשתי ננס לידם.

וכשיצאתי מבית החולים תל השומר, ועודני מושפע מהדברים הנוראים שראיתי שם, נתקלתי בקבוצת מפגינים נגד הגיוס. אין בשורות אלו להביע דעות בעד או נגד, אבל יש בשורות אלו צעקה לחינוך הילדים על השותפות ברגשות אחרים, להתחשבות, נדיבות ועוד. לא ייתכן שבמרחק עשרות מטרים בודדים שוכבים מלאכים קטועי גפיים מחזקים ומחוזקים, וביציאה משם עומדים אנשים וצועקים משפטים חסרי רגישות שפוגעים במשפחות הפצועים שחולפות שם.

אין בשורות אלו שום הבעת דעה בקשר לגיוס חרדים, אבל כן יש בשורות אלו שאלה להוריהם של אותם נערים: האם לזה כיוונתם בחינוך ילדיכם?

הרש”ר הירש בפרשה (כב, כא) אומר מילים קשות על אחריות ההורים כאשר הבן או הבת מתנהגים שלא כשורה: “‘והוציאו – מבית בעלה אל – פתח בית – אביה’, כלומר ‘ראו גידולים שגידלתם’… פריצות האשה הצעירה נזקפת לחובת החינוך שקיבלה בבית הוריה, והיא ממיטה קלון על האומה כולה: כי – עשתה נבלה בישראל, ‘לא עצמה בלבד ניוולה אלא כל בתולות ישראל’ (ספרי)”. האחריות של מעשה שכזה איננה רק על החוטא אלא על מקור היניקה שלו, כי הוא ממיט קלון על כולם”.

על ההבדל בין עם ישראל לשאר האומות, מוצא לנכון הרש”ר הירש לפרש דווקא במצוות זכירת עמלק (כה, יז) וזה לשונו הקדוש: “בני העם הזה לא ינצלו לרעה את אמון האדם בחברו, שבלעדיו אין בני אדם יכולים לחיות בחברה אחת. הם חדורי אמונה שה’ הוא א-לוהיהם רק אם הם נרתעים ויראים מכל עוול כלפי בריותיו, ומכאן נובע צדק ויושר ללא רבב במשא ומתן בין אדם לחברו. אלה היו הקווים האחרונים שהתורה ציירה בהם את תמונת האופי של העם הנקרא על שמה ומודרך על ידיה. באופי הלאומי של העם הזה יאירו הקווים של השתתפות ברגשות אחרים, של התחשבות, נדיבות וגמילות חסד עם כל חי… עם זה יהיה מוכן בכל עת להביא אושר ולא יהיה מסוגל לגרום צער”.

הבה נזכור את מהותנו כעם, ונחנך את ילדינו לרגישות, להתחשבות, ולאהבת ישראל אמיתית, במיוחד בימים קשים אלו.

הפוסט פצועים בגוף מול פצועים בנפש הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
ואנשי חינוך תהיו לי! https://www.achvat.co.il/%d7%95%d7%90%d7%a0%d7%a9%d7%99-%d7%97%d7%99%d7%a0%d7%95%d7%9a-%d7%aa%d7%94%d7%99%d7%95-%d7%9c%d7%99/ Wed, 04 Sep 2024 10:04:13 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=7391 מטאטא קדוש: תפקידו האמיתי של המחנך בעולם הישיבות

הפוסט ואנשי חינוך תהיו לי! הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
מסופר על המשגיח של ישיבת קול תורה, הגה”צ רבי גדליה אייזמן זצ”ל, שפעם נשאל על ידי נציגי ישיבה מסוימת האם ראוי שיהיו שני משגיחים בתפקיד בישיבה אחת. הם ביססו את שאלתם על הטענה כי “אין שני מלכים בכתר אחד”. המשגיח השיב בחדות: “משגיח זה לא מלך, משגיח זה מטאטא, ואין בעיה עם שני מטאטאים בישיבה אחת”.

התפיסה לגבי מהותה של “ישיבה” חייבת להיות של “בית חינוך”. לפני שהצוות נחשב למרנן ורבנן, עליהם להיות אנשי חינוך המסוגלים לגשת נכון ובשפה חינוכית לכל תלמיד לפי דרכו. כאשר חסר בתהליך החינוכי, אין להתפלא אם יש חוסר חיבור לחיי התורה.

שמעתי על מו”ז מרן הגרש”ז אוירבך זיע”א שהיה לומד מוסר זמן ממושך לפני השיעור היומי שמסר. כשנשאל על כך, הסביר: “היות והכנתי שיעור שעות מרובות בהשקעה גדולה, ויתכן ויהיה בשיעור תלמיד שלא יקשיב, זה יכול להכעיס אותי. לכן אני לומד מוסר כדי שאוכל להבליג ולא לפגוע בו”. הוא, ר’ שלמה זלמן, היה איש חינוך טרם היותו מרן פוסק הדור.

תפקידם של אנשי הצוות הוא להיות מחנכים שכל צעד שלהם מדבר בשפה חינוכית. על התלמיד לחוש בטוח שרבו הוא מלאך ה’, ולכן יבקש תורה מפיו ויתבונן בכל תנועה שלו. כפי שדוד המלך אומר בתהילים: “פִּי צַדִּיק יֶהְגֶּה חָכְמָה וּלְשׁוֹנוֹ תְּדַבֵּר מִשְׁפָּט”, שיבואו אנשים לשמוע מפיו דרכי חיים, “תּוֹרַת אֱלֹקָיו בְּלִבּוֹ לֹא תִמְעַד אֲשֻׁרָיו”. מי שמפנים דברי אלוקים חיים בליבו זוכה שכל תנועותיו והליכותיו יהיו מוצלחות.

המחנכים הגדולים של האומה הם הנביאים. בעוד שלרוב חושבים על נביא כמי שמחולל נסים גדולים, התורה בפרשת השבוע מדגישה דווקא את הדמות החינוכית שבאישיות הנביא. שליחותו של הנביא היא להיות מסייע לעמו להבין את עצמו ואת הליכות ה’ עמו – להיות איש חינוך העוזר לעם להכיר את עצמו, וכתוצאה מכך להכיר את ה’.

הרש”ר הירש מסביר בפירושו לפרשה (פרק יח, פסוק כא):

“עשיית נסים והגדת עתידות אינן התפקיד העיקרי של נביאי ישראל ואינן תכלית שליחותם. הנביאים אינם אלא כלי שרת בידי ה’, הם מסייעים לעמם להבין את עצמו ואת הליכות ה’ עמו ועם עמי האנושות. הם מגלים לו את פשר ההווה ואת משמעות ציפיותיו לעתיד, כדי לחזק את לבו בעשיית הטוב ולהזהיר אותו מן הרע; וכך הם נוסכים בו אומץ לב ונאמנות לה’ ולתורתו בכל הליכות העתים. זה תפקידם העיקרי של נביאי ישראל, כפי שעודנו גלוי לפנינו בדבריהם. בזכותם נעשה ישראל לעם ההיסטורי המהלך דרך ההיסטוריה בעין פקוחה הצופה את ה’. מה מעטים הנסים הידועים לנו על כל האנשים – מישעיה ועד מלאכי – שרוח ה’ פעמה בלבם ונבואתם מאירה בכל הדורות שלאחריהם, וכל הנסים הללו לא היו תכלית לעצמה אלא כולם עמדו בשירות אותו תפקיד לאומי עליון”.

לסיכום, לפני שאנו מחפשים אנשים השולטים בכל התורה כולה, עלינו לדאוג שמי שיחנך אותנו ואת ילדינו יהיו אנשים שיעזרו לנו להבין את עצמנו, ועל ידי כך נבין את רצון ה’. מי שחושב שקודם יבין את רצון ה’ ואחר כך את עצמו, לא יגיע לתכלית האמיתית.

הפוסט ואנשי חינוך תהיו לי! הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
המשבר ופתרונו https://www.achvat.co.il/%d7%94%d7%9e%d7%a9%d7%91%d7%a8-%d7%95%d7%a4%d7%aa%d7%a8%d7%95%d7%a0%d7%95/ Thu, 29 Aug 2024 14:50:10 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=7298 הרש"ר הירש בפרשתנו מלמד כי יש לנהוג כפי שאנו מצווים בתורה ובשולחן ערוך, ולא להוסיף חומרות לא רצויות המשבשות את הדרך הראויה

הפוסט המשבר ופתרונו הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
רבינו ניסים, ראש ישיבת קירואן, זכה לתואר “ראש בי רבנן” מאת ראשי ישיבות בבל. הוא ניהל קשרי מכתבים עם רב האי גאון ורבי שמואל הנגיד, וזכה להערכה והוקרה מגאוני בבל וחכמי ספרד. בין תלמידיו נמנה הרי”ף, רבי יצחק אלפסי. ובכל זאת, אותו גדול מתייפח בבכי קורע לב. מה גרם לצדיק כזה לבכות כך?

הוא מבטא את כאבו במילים כואבות: “בַּמָּה אֲקַדֵּם, אוֹ מַה רְפוּאָה אֲבַקֵּשׁ, כְּבֵן סוֹרֵר וּמוֹרֶה הָיִיתִי, כְּעֶבֶד מוֹרֵד עַל אֲדוֹנָיו, כְּתַלְמִיד חוֹלֵק עַל רַבּוֹ, אֶת אֲשֶׁר הִתַּרְתָּ אָסַרְתִּי, וַאֲשֶׁר אָסַרְתָּ הִתַּרְתִּי… אֵת אֲשֶׁר הֵקַלְתָּ הֶחֱמַרְתִּי, וַאֲשֶׁר הֶחֱמַרְתָּ הֵקַלְתִּי”.

במקום אחר, חסיד ברסלב עומד בפתח חדרו של רבו, שבור לחלוטין, מבקש נחמה. לא לחינם טרח ימים ולילות להגיע אל הצדיק לעצה. “אין לי טעם עוד בלימוד תורה, איבדתי את הטעם באידישקייט”. רבי נחמן מרגיע אותו ומכוון אותו אל התיקון: “וכמה בני אדם פסקו מלימודם לגמרי על ידי ריבוי הדקדוקים שלהם, ומאומה לא נשאר בידם. אבל כשירגיל עצמו ללמוד במהירות בלי דקדוקים הרבה – התורה תתקיים בידו, ויזכה ללמוד הרבה מאד, גמרא ופוסקים כולם, ותנ”ך ומדרשים וספרי הזוהר וקבלה ושאר ספרים כולם” (שיחות הר”ן, עו).

בחור ישיבה, לאחר שנה בישיבה גדולה, מוצא עצמו במשבר. בתחילה היה נרגש ושמח, אך כעת הוא שבר כלי. הוא לא מחכה לאלול הקרוב, הוא לא רוצה להתחיל, אין לו טעם. הוא לא יודע להצביע בדיוק על מקור הבעיה, אבל קשה לו. אוי לו אם יעיז לספר על זה למישהו. ואז נתקלים עיניו בדברי הרש”ר הירש על הפסוק: “אֵת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת לֹא תֹסֵף עָלָיו וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ”.

הרש”ר הירש מפרש: “אל תמציא לך דרכים חדשות של עבודת הא-ל; אל תבקש להתרצות לא-להיך בדרכים שונות מאלה שנקבעו על ידיו. רק אם תעשה בנאמנות את מה שהוא ציווה, תביע את הכניעה שהוא מצפה לה ממך. הוא הטיל עליך מצוות והורה לך כיצד לקיים אותן, ומצוות אלה ודרכי קיומן מבטאות את רצונו. הן אומרות לך מה הוא מצפה ממך ומה עליך לעשות כדי לעצב את חייך על פי רצונו. כדרך שאין בהן פרי מחשבות לבך אלא הן תכתיב א-להיך, כן אסור לך לתקן אותן, להוסיף עליהן או לגרוע מהן. עם כל תוספת או מגרעת הן תחדלנה להיות תכתיב א-להיך”. עד כאן לשונו.

בני הדור הצעיר חייבים להתחנך לקיום מצוות התורה המדויקות בתורה ובשולחן ערוך, ללא תוספות מיותרות. יש להמתיק, לחבר ולהנגיש את התורה, להסביר עיקר וטפל, ולהבחין בין החומרות האמיתיות לאלו שנוספו. רק כך נוכל לכוון את הדור הצעיר ללמוד “במהירות בלי דקדוקים הרבה”, ולזכות ללמוד “הרבה מאד, גמרא ופוסקים כולם”.

הפוסט המשבר ופתרונו הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
לא לוותר על המנגינה https://www.achvat.co.il/%d7%9c%d7%90-%d7%9c%d7%95%d7%95%d7%aa%d7%a8-%d7%a2%d7%9c-%d7%94%d7%9e%d7%a0%d7%92%d7%99%d7%a0%d7%94/ Thu, 15 Aug 2024 09:16:15 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6988 רש"ר הירש מלמד אותנו השבוע כי לא רק המילים חשובות, אלא גם הדרך שבה הן נאמרות

הפוסט לא לוותר על המנגינה הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
לפני שנים רבות, בחורה ממשפחה ליטאית באה בברית האירוסין עם בחור חסידי. משפחת הכלה הגיעה לשמחת ה’ווארט’ בבית האדמו”ר ממודז’יץ זצ”ל בחששות גדולים, שכן המנטליות הליטאית שונה מאוד מעולם החסידות. האדמו”ר, שהכיר היטב את החתן, פתח בדברי שבח והפתיע את כולם כשאמר שהשבח הגדול ביותר לחתן הוא היותו “בעל מנגן”!

כשראה את תדהמת המשפחה, האדמו”ר הידוע בפיקחותו הסביר: “בטח אתם מתפלאים שזה השבח הגדול שיש לי להגיד על החתן, אבל האמת שהוא גם למדן גדול, וירא שמים ומדקדק בהלכה. אך את כל זה הוא חייב לעשות מצד היותו יהודי וזה לא חידוש. להיות ‘בעל מנגן’ הוא לא חייב, ולכן זו המעלה הגדולה שלו”.

הניגון איננו רק דרך קול המתווסף למילים. הניגון היהודי מלווה בפנימיות רבה, לעיתים משנה את משמעות המילים עצמן. כפי שאמר ה’דברי ישראל’ ממודז’יץ זי”ע: “העולם אומרים שהיכל הנגינה הוא סמוך להיכל התשובה, ואני אומר לא כי היכל הנגינה הוא הוא היכל התשובה”. הנגינה יכולה לשנות תפיסה פנימית ועמוקה מאוד.

לפני מספר שבועות, צפיתי בקבוצת וואטסאפ של אנשים חשובים. מישהו כתב הערה לחברו, ושאר חברי הקבוצה הגיבו באי-נוחות. כששולח ההודעה ראה את המהומה שנוצרה, הוא שלח את אותן מילים בהודעה מוקלטת. שינוי המנגינה שינה לחלוטין את תוכן ההודעה, וכולם הבינו שטעו בפירושה הראשוני.

בדורנו, כשהמקלדת היא כלי בסיסי למבוגרים וצעירים, חשוב לזכור ולהזכיר את כוח הדיבור, חשיבות הפה, ומרכזיות המנגינה בהעברת מסרים. דיבור נכון יכול לא רק ליצור חיבורים אנושיים טובים יותר, אלא גם לשנות מקצה לקצה את הבנת הדברים.

הרש”ר הירש מבאר זאת להפליא בפירושו לפרשתנו (דברים ה, כה): “את קול־דבריכם, את קול־דברי וגו’. דומה שיש הבדל בין השומע “דברים” לבין השומע “קול דברים”. הראשון שומע רק את הדברים שנאמרו, ואילו האחרון מתחשב גם בקול, בנעימה שהדברים נאמרו בה, הוה אומר, ברוח הבאה לידי ביטוי בנעימת הדברים. שמיעת קול דברים מצויה עוד רק פעם אחת, לעיל א, לד: “וישמע ה’ את קול־דבריכם”, וגם שם החטא לא היה בעצם דברי העם אלא בעיקר בנעימה שהדברים נאמרו בה; היא ביטאה את כל חוסר האמונה ואת כל הכעס של המסתפקים בה’ והמתייאשים ממנו. ואילו כאן נעימת דבריהם ביטאה את הרוח הפועמת בלבם, החדורה הכרת גדולת ה’ והמשוכנעת בוודאות מהתגלותו האישית.

“רוח זו היתה גלויה וידועה לה’ עוד יותר מאשר למשה וה’ נתן לה את דעתו, ומשום כך אמרו: היטיבו כל אשר דברו. הם נתכוונו לטובה בכל דבריהם, ועל כן: מי יתן וגו’. רצון ה’ הוא שרוחנו הטובה תתמיד וישענו התלוי בכך יימשך לעולם; אולם הוא מביע את הרצון הזה כ”משאלה”, ועל ידי כך אישר ללב האדם את האצילות הא-להית של החירות, ומעשינו הטובים ואושרנו נמסרו לידינו”.

המנגינה היא יותר מסתם צליל. היא מבטאת את הרוח הפנימית, את הכוונה, ואת עומק המשמעות שמאחורי המילים. בעידן הדיגיטלי, חשוב במיוחד לזכור את כוחה של המנגינה ואת חשיבות הדיבור הישיר. כפי שלימדונו חכמינו, לא רק המילים חשובות, אלא גם הדרך שבה הן נאמרות.

הפוסט לא לוותר על המנגינה הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
חורבן של אלימות https://www.achvat.co.il/%d7%97%d7%95%d7%a8%d7%91%d7%9f-%d7%a9%d7%9c-%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%aa/ Thu, 08 Aug 2024 23:59:41 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6962 בעקבות ההשלכות ההיסטוריות של תלונות ורוגז בקרב עם ישראל, מימי המדבר ועד ימינו

הפוסט חורבן של אלימות הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
בפרשת השבוע אנו מוצאים שמשה רבינו מבטא לעם ישראל במילה אחת את הטעות הגדולה שבגינה הגיעו לעם ישראל צרות גדולות בתשעה באב, עוד מדור המרגלים ועד תקופת השואה: “וַתֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיכֶם וַתֹּאמְרוּ בְּשִׂנְאַת ה’ אֹתָנוּ הוֹצִיאָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי לְהַשְׁמִידֵנוּ” (דברים א, כז).

הרש”ר הירש מתקשה להבין מאין המילה “ותרגנו” ומה פירושה. כתוצאה מספק זה, הוא מכריע שהמקור של המילה מלמד את המסר הבא:

“מוכיחים ש’רגן’ מציין פעילות המעוררת ריב ומפרנסת ריב. נראה שהוא מציין הסתה, ו’הֵרָגֵן’ – הסתה הדדית; ו’נרגן’, שאף הוא צורת נפעל, מציין מסית המראה את עצמו כאילו הוא נלחם לצורך עצמו ורוגז על עוול שנעשה לו, או חש את העוול שנעשה לאחר כאילו הוא נעשה לעצמו, ובמסווה זה מעורר אחרים לריב. מכאן המשפט ‘דברי נרגן כמתלהמים והם ירדו חדרי בטן’ (שם כו, כב): דברי המסית נשמעים כאילו הם רבים את ריב עצמם, ואף על פי כן הם חודרים לעומק נפשו של האחר”.

המומחיות של הנרגנים (ושכל אחד יחליף את המילה הזו בדימוי שרלוונטי עבורו) היא לא סתם ריב, אלא מנגינה שבונה אקלים של תלונות, לחפש היכן ניתן להתלונן ולדבר נגד בכל הזדמנות.

נשאלת השאלה: איך ייתכן לומר שדור דעה של יוצאי מצרים ומקבלי התורה חטאו בחטאים שכאלו? הסביר זאת מרן הגראי”ל שטיינמן זצ”ל במתק לשונו:

“‘בשנאת ה’ אתנו הוציאנו מארץ מצרים’. והנה אין הגיון בדיבורים אלו, שהרי אם הקדוש ברוך הוא רוצה להמיתם הוא יכל להמיתם במצרים, ולמה הוציאם ועשה להם את כל הניסים במצרים ובים סוף, אלא דכשחוטאים מדברים דברי שטות, וכמש”כ רש”י שהיו שונאים אותו רח”ל וכך רואים דאנשים שאינם שומרי תומ”צ אומרים דברים עקומים כדי להצדיק את דרכם” (אילת השחר, דברים, א, כז).

התורה מעידה מהי הדרך הנכונה, ויש מזה גם נפקא־מינה לדינא: “דרכיה דרכי נועם”. התורה שלנו לא מאפשרת להשתמש בסביבה שהיא של קוצים ושל מדנים. התורה מלמדת אותנו דרך אחת, דרך ישרה שיבור לו האדם: כל שהיא תפארת לעושיה ותפארת לאדם.

הדרך לתיקון ולתשובת המשקל היא לפתח סביבת דיבור והתנהגות חיובית. גם אם יש ביקורת, ניתן להעביר אותה בדרך של נועם, לא בדרך שבאופן טבעי נכנסת לתיבת־המחאה התורנית וישר יוצאים להפגנה. לא נאפשר לשיח שסביבנו להיות נרגני! לא בקרב הנוער ולא בקרב מבוגרים.

בידינו ובכוחנו לשנות את תופעת האלימות הבלתי אנושית, אלימות פיזית ומילולית, נגד כל אדם בעולם באשר הוא. חובה עלינו לא לאפשר טון ומנגינה נרגנית שכמו שלמדנו, היא מביאה בסופה חורבן היסטורי.

בימים אלו של התעסקות עם חורבן הבית, נזכיר לעצמנו שהחורבן והצרות הגיעו לעולם בעקבות “ותרגנו”. אם נחליף את המנגינה ואת טון הדיבור, נפסיק להיות ביקורתיים ושליליים, אז החינוך שנעניק לדור הצעיר יהיה חינוך לשיח חיובי, למנגינה שתבנה את בית המקדש במהרה בימינו אמן.

אנחנו לא צריכים להיות אחידים, אך כן חייבים להיות מאוחדים.

הפוסט חורבן של אלימות הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
די לפירוד! קריאה לאחדות בימי בין המצרים https://www.achvat.co.il/%d7%93%d7%99-%d7%9c%d7%a4%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%93-%d7%a7%d7%a8%d7%99%d7%90%d7%94-%d7%9c%d7%90%d7%97%d7%93%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%99%d7%9e%d7%99-%d7%91%d7%99%d7%9f-%d7%94%d7%9e%d7%a6%d7%a8%d7%99%d7%9d/ Wed, 31 Jul 2024 19:08:58 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6861 הפירוד בין העדות הוא סממן של גלות. עלינו לראות בגיוון העדתי עושר תרבותי ורוחני במקום סיבה להתבדלות

הפוסט די לפירוד! קריאה לאחדות בימי בין המצרים הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
לפני מספר שנים התארח הראשון לציון רבי שלמה משה עמאר שליט”א בישיבתנו, והתעניין בנוסח התפילה הנהוג. כששמע שאין נוסח קבוע וכי הכול תלוי בשליח הציבור העולה לתפילה, הוא התרגש מאוד ואמר: “בטוחני שהמשיח יגיע מתוך בית מדרש זה, שהרי כשיגיע, אם יהיה אשכנזי וייכנס לבית מדרש ספרדי, לא יוכל להתפלל שם, וכן להיפך. רק במקום שיש בו את כל הנוסחאות הוא ירגיש בנוח”.

שנות הגלות עשו את שלהן. עדות שונות לצד מנהגים והלכות עם חילוקי דעות לכאן ולכאן. אך בבוא ימים אלו של בין המצרים, עלינו להעמיק את התובנה שצורה זו היא חלק מהגלות ולא חלק מהגאולה. הבדלי עדות הינם סממן של קיבוץ גלויות רק אם הם מובילים בסופו של דבר לאחדות וחיבור. אך אם כל קהילה קדושה מתקבעת במנהגיה (אלו שאינם כתובים בשו”ע!) וכולם רואים בכך הליך רצוי, הרי זוהי גלות בתפארתה בלגיונו של מלך.

ההבדלים בין אשכנזים, ספרדים, תימנים וכו’ הפכו לחלק בלתי נפרד מחיינו. חלקנו אפילו אינם שמים לב לשפה המרעילה בה הם משתמשים, כביכול הם נעלים על אחרים. וכאשר תעיר להם על כך, תשמע רצף של בדיחות עלובות המצדיקות בדרכי ליצנות את התנהגותם.

אין ספק כי אותו היום שבו נוכל להיות עם אחד ומאוחד ללא הבדלי עדות, יהיה יום בשורה ויום של גאולה. ככל שנרבה בהתנהגות זו מתוך הבנה שאין זה מעשה הראוי לשבח מיוחד, אלא זוהי הצורה של היהודי האותנטי שניתנה לו התורה, כך נזכה לראות בבניין ירושלים. וחלילה להיפך.

בסוף פרשת מסעי אנו נתקלים שוב בסיפור חלוקת הארץ לשבטים וטענת בנות צלפחד. לרש”ר הירש היה חשוב להזכיר לנו שמציאות זו איננה סוף פסוק ולא האידיאל האלוקי לגרום לפירוד ולהתכנסות בתוך השבטים, דווקא שנייה לפני שאנו מסיימים את ספר במדבר ומתחילים את ספר דברים שיביאו אותנו לשמחת תורה.

“אחרי שמת הדור הראשון של באי הארץ, נתבטלה אותה הגבלת נישואין בין השבטים והסמכות הלאומית של התורה הכריזה על כך ביום חמישה עשר באב. יום זה, ‘שהותרו שבטים לבוא זה בזה’, נקבע ליום טוב לדורות והיו עורכים בו חגיגות עממיות”.

בספר “שפתי צדיק” על ט”ו באב הוסבר עיקרון זה בצורה נפלאה (אמנם על שבט בנימין, אך נכון לגבי כל סיבות השמחה של ט”ו באב): “אף שהיה להם טעם על מה שנאסר בתחילה, מכל מקום עכשיו הותרו. משמע שהשיגו באותו יום דעת גדולה יותר ממקודם, וראו שיותר טוב לקרב אותם, אף שמתחילה היה נדמה להם שהתרחקות טובה יותר. מכל מקום, כשבאו לדעת השלמות ראו שטוב לקרב אותם. וזה היה היום טוב שזכו לדעת השלמה, והעיקר הוא אהבת ישראל וזה מקור הגאולה. וכמו שכתוב ‘גלה עמי מבלי דעת’, שכל עיקר הגלות היה זה שניטל מהם הדעת, וכשזכו לדעת יזכו לגאולה גם כן”.

עלינו לזכור כי האחדות היא המפתח לגאולה. בימים אלו של בין המצרים, כאשר אנו מתאבלים על חורבן בית המקדש, חשוב שנפנים את הלקח ונפעל לקירוב לבבות. עלינו לראות את היופי והייחודיות שבכל עדה ומנהג, ובמקום להתבדל ולהתפלג, עלינו ללמוד זה מזה ולהעשיר את עולמנו הרוחני.

הבה נתחיל בצעדים קטנים: להתארח בקהילות שונות משלנו, ללמוד על מנהגיהן, להקשיב בכבוד לדעות שונות בהלכה. נזכור כי “אלו ואלו דברי אלוקים חיים”, וכי דווקא מתוך הגיוון וההבדלים ניתן ליצור הרמוניה מופלאה.

ככל שנרבה באהבת חינם ובקבלת האחר, כך נקרב את הגאולה. יהי רצון שנזכה לראות בבניין בית המקדש במהרה בימינו, בית שיאחד את כל עם ישראל על שבטיו ועדותיו.

הפוסט די לפירוד! קריאה לאחדות בימי בין המצרים הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
מימוש הייעוד האישי https://www.achvat.co.il/%d7%9e%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%a9-%d7%94%d7%99%d7%99%d7%a2%d7%95%d7%93-%d7%94%d7%90%d7%99%d7%a9%d7%99/ Thu, 25 Jul 2024 15:37:37 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6805 התמודדות עם לחצים חברתיים והצורך לאפשר לכל נשמה למצוא את דרכה

הפוסט מימוש הייעוד האישי הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
זכורני שפעם צעקה לי אמא אחת בטלפון על בנה שסירב להגיע לשמחה משפחתית מורחבת בתקופת עומס לימודים: “מה יגידו קרובי המשפחה? שהבן שלי לא הגיע? אלו בושות…”.

שאלתי אותה שאלה פשוטה: “האם הילד הזה הוא שלך?”. היא השיבה שכן. אמרתי לה: “אם כך, את צודקת, זה בושות – רק אם הוא שלך! אבל אם תגיעי לתובנה שהבן הוא של הקב”ה, והוא כפיקדון אצלך בלבד, אז כבר לא יהיו בושות…”.

בני נוער רבים חשים שהם עוד ילד ששייך לפירמה מסוימת של המשפחה ועליו לכבד את הפירמה ואת הנתונים. פעמים רבות הפירמה המדומיינת הזו מחריבה את העולם הפנימי ואת התוכן היצירתי של הנשמה הזו רק בגלל שהוא בן של… וחייב לכבד את האיכות.

לו נפנים שכל נשמה הגיעה לעולם הזה בשליחות שלה ולתקן את התיקון שלה, וכל מה שיש מסביב הוא רק כוח עזר לסייע לממש את היכולות והשליחות, הרבה דברים בחיים שלנו ייראו אחרת.

פעמים רבות שיקול השידוכים של האח והאחות, מהווים גם הם ‘וידוא הריגה’ של נשמות רבות. האב או האם המטיפים לילדים חדשות לבקרים על האמונה הטוטאלית בבורא עולם, וכך בכל חג וסעודת שבת כל הדרשות סובבות סביב ציר האמונה האבסולוטית, אבל כל זה נעצר כשיש חשש שידוכין של “מה יאמרו”.

חוששים שאם האח ילך ללמוד בישיבה מסוימת, זה עלול לפגוע בשידוכי הבת שזה עתה מלאו לה י”ז שנים, וחייבים לשמור על השם הטוב של המשפחה. ובמחיר הזה קוברים שורת בנים ובנות הבאים בתור. האמונה כבר לא רלוונטית בתחום השידוכים (‘השתדלֶס’) וזה שאחרים נפגעים זה לא שיקול כי “יש בת בשידוכים”, וכך בזכות השידוך המדומיין קוברים בהווה ובעתיד עתידן של נשמות גדולות.

“אבל אשמים אנחנו” שיצרנו סטנדרטים חברתיים אכזריים ומדכאים! אם נהפוך את סדר הדברים ונאפשר לכל נשמה שכזו למצות את עצמה בתפקידה שלה בעולם, אז בדרכה שלה היא תכבד את משפחתה ואת קהילתה בצורה יעילה וטובה לאין ערוך מדרך כפויה וחסרת תועלת, העיקר להשאיר אותו בחותמת של פירמות מדומיינות.

עלינו להפנים: אין עדריות, אין קבוצות, יש נשמה ועוד נשמה שכל אחת היא עולם בפני עצמה, שכל אחת עם שליחות בעולם שונה. וחובתנו כהורים לראות את הפרט ולא את הכלל, כי כששמים כללים בשביל הכלל או בלחץ של הכלל אז הפרט נמחק ונקבר, וידינו הם ששפכו את הדם.

בפרשת השבוע הרש”ר הירש מדייק וחוזר שוב את הנושא שהוא מזכיר שוב ושוב (פרק כ”ו פסוק ג’): “התכלית העיקרית לא הייתה למנותם כדי לקבוע את מספרם הכולל, אלא לקרוא כל יחיד ויחיד בשמו ולייחס אותו למשפחתו ולשבטו, כדי שידע את תפקידו הלאומי כ’יוצא צבא בישראל’. קריאת כל איש ואיש בשמו העניקה לו תחושת ערך-עצמי, ואפשרה לו להכיר את חשיבות תרומתו לביתו, משפחתו ושבטו, הנותנים את חלקם במילוי התפקיד הלאומי הכללי”.

הפוסט מימוש הייעוד האישי הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
המד־חום הרוחני https://www.achvat.co.il/%d7%94%d7%9e%d7%93%d6%be%d7%97%d7%95%d7%9d-%d7%94%d7%a8%d7%95%d7%97%d7%a0%d7%99/ Thu, 18 Jul 2024 12:07:45 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6748 כיצד המילים שלנו משקפות ומעצבות את עולמנו הפנימי והסובב אותנו

הפוסט המד־חום הרוחני הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
פעמים רבות אני עונה להורים ששואלים אותי על הרמה הרוחנית של בנם, שראיתי שהוא מתפלל טוב – אז הם יכולים להיות רגועים. וכשאני נשאל מה הקשר בין צורת התפילה למצב הרוחני של בנם, תשובתי היא שבמשך שנות התעסקותי עם בני נוער נוכחתי לראות שהתפילה היא כמו מד־חום. המד־חום עצמו איננו חם ואיננו קר, איננו חולה ואיננו בריא, אלא הוא מעיד על המתרחש בגוף האדם – כך התפילה מגלה לנו את המצב הרוחני של הנער (אצל בנות זה שונה!).

כשאדם בא לעשות קניין כדי למכור משהו, הוא צריך מעשה בפועל; בהקדש מספיק שאדם אומר בפיו “הרי זה הקדש”. לפה יש כוח בנושאי קדושה, בדומה למה שהידיים פועלות בכל ענייני העולם הזה. ככלל, לאדם יש יתרון על הבהמה בכוח הדיבור שלו, והיהודי ניצב בדרגה מעל כל זאת מתוקף היותו יהודי שקיבל על עצמו בכוח הפה את התורה. לכן לפה יש שימוש ייחודי, ולכך ישנם דברים בתפילה שאם לא הוציאם בפיו – זו תפילה שספק אם יוצאים בה ידי חובה.

היוצא מהפה, מעיד על האדם לטוב ולמוטב. הדיבור הוא תרגום מעשי של עולם המחשבה המודע והלא־מודע. ידועה האמירה “מילים בונות עולם”. אכן, על ידי דיבור שמבטא את העולם שאחרי עולם המחשבה, אדם יוצר עולמות בדיבורו וכך יכול גם להחריב עולמות.

ולא רק בנושאי בין אדם למקום, אלא עוד יותר בנושאי בין אדם לחברו: ניתן לבנות בדיבור, עולמות של ידידות וטוב. וניתן לבנות עולמות של שנאה ורוע, עד שהדיבור שלו גרוע מבהמה. הוא יכול להיות מנהיג ואיש דגול, הוא יכול להיות איש בעל השפעה במקומות שונים, אבל הוא פספס דבר אחד חשוב – את הדבר שמבדיל בינו לבהמה, כוח הדיבור.

אחד האירועים המרגשים שכל ילד יודע לספר מפרשת־השבוע, הוא סיפור פתיחת פי האתון. ללא ספק אירוע היסטורי וייחודי, אך כידוע, תורת האמת שלנו איננה מספרת סיפורים חסרי מטרה על אף שהיו עוצמתיים ומיוחדים. כל עוד אין בהם לימוד הלכתי או מוסרי לדורות, הסיפור אינו מופיע בתורה.

הרש”ר הירש בפרשתנו (פרק כב פסוק כח) עומד על נושא זה: “ויפתח וגו’. איש זה היה בעל שאר רוח וניב שפתיים, אך תאוות ליבו ותשוקותיו השפלות העבירו אותו על דעתו ומשלא היה ראוי לכשרונו הרוחני, חנן ה’ את דעת הבהמה ואת דחף התחושה המוצדקת של הבהמה והעניק לה את מתת הדיבור האנושי. באותה שעה גם הכין את לב האיש למה שצפון לו בחיק העתיד. הנה הוא ניחן בדיבור אנושי נמלץ, ואף על פי שלא היה ראוי למתת אלקים זו ועד כה ניצל אותה לרעה, הרי עתיד הדיבור האנושי שבפיו לעמוד בשירות המאמר האלוקי, והוא – בניגוד לרצונו – יעשה את פיו שליח לבשורת האמת האלוקית. מי שנותן שפה לבהמה יוכל לשים את דברו גם בפי בלעם”.

מהיום, אם אתם שומעים משפט של שנאה, משפט של רשעות, משפט של קיטוב, מילים שכל מטרתם היא מחלוקות – אל תיבהלו! הביטו היטב, יתכן מאוד שלא האיש ההדור העומד לצידכם הוא מדבר אתכם, אלא בהמתו שלידו או הבהמה שבתוכו שאבדה שליטה ורסן.

הפוסט המד־חום הרוחני הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
סיפורי סבתא https://www.achvat.co.il/%d7%a1%d7%99%d7%a4%d7%95%d7%a8%d7%99-%d7%a1%d7%91%d7%aa%d7%90/ Fri, 12 Jul 2024 01:49:10 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6702 כיצד סיפורים על מסירות נפש, אמונה והתמודדות מעצבים את זהותנו, מחזקים את אמונתנו ומהווים גשר חי בין דורות של מסורת ישראל

הפוסט סיפורי סבתא הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
בהיותי ילד קטן, הגעתי לביתה של סבתי הצדקנית, הרבנית הניה ע”ה (אשת חבר להגאון הגדול רבי אפרים נחום זצ”ל), בשבת בצהריים. היה זה מיד אחרי חג הפסח, וראיתיה לומדת פרשת השבוע. כילד, תהיתי מה יש לאישה ללמוד בחומש הקורבנות, הנטול כמעט מעשה־אבות ומלא בדינים והלכות המקדש והקדושה.

ואז היא חשפה אותי אל עולם חדש ששינה לי את החיים – חומש עם ביאור הרש”ר הירש. החומש היה מיושן וקרוע מרוב שימוש. היא הסבירה לי שהיא משתדלת כל שבוע ללמוד את הפרשה דווקא עם הביאור שלו. מאז, גם אני זוכה ללמוד מתורתו.

לכל אדם גדול יש סיפורי אמונה וגבורה ששמע מסבתא שלו על מסירות נפש ועל התמודדויות, מי באש ומי במים, מי בארץ ומי בחו”ל. סיפורים שבונים את התמימות היהודית הבסיסית, לה אנו כה זקוקים בהמשך החיים. לכל אחד מאיתנו צרובים בזיכרונו רגעי שיא שכאלו, ומי שלא זכה עם הסבתא, זכה עם הדודים או השכנים. אבל המסר של הסיפורים זהה – גבורה יהודית.

כוחם של אותם סיפורים חזק לאין ערוך מדברי חיזוק רבים ואחרים שנחשפים אליהם בהמשך החיים. להכיר את הקושי ואת ההתמודדות ומנת חלקם של אבותינו בגולה בדורות הקודמים, ולהבין את השתוקקותם לעלות לארץ הקודש תוך הקפדה על כל סעיף קטן שבשולחן־ערוך – זהו ספר מוסר חי.

אותה סבתא שחשפה אותי לרש”ר הירש עברה חיים לא קלים: יתמות מאבא בגיל צעיר שנרצח מול עיניה בליל הסדר, בפוגרום סתמי של חיות בדמות חיילים פולנים, עניות וקושי קיומי. אך לצד זה, בלא בית יעקב ובלא מסגרת חינוכית, היא בנתה לעצמה כללי חיים שמהם קמה אלומתה וגם ניצבה בכרם בית ישראל.

פעמים רבות אנו יושבים בניחומי אבלים ושומעים סיפורי חיים “פשוטים”, אבל כאלו ששזורים בהם כוחות נפש עצומים. סיפורים שעצם שמיעתם יוצקת לתוכנו כוח עתיק של מסירות נפש ללא תנאים. סיפורים שלאלו שחוו אותם זה היה טריוויאלי, אך לנו הם אבן דרך לחיים והמשך המסורת.

הרש”ר הירש בפרשתנו, בהערת אגב, פותח צוהר לחשיבות המיוחדת של “זקניך ויאמרו לך” – להקשיב לסיפורי הדורות הקודמים ולהקפיד להשמיע אותם לדורות הצעירים:

פרשת חקת, כ’ א’: “ועתה אימהות וסבתות עמדו לעלות עם הדור החדש אל הארץ המובטחת, והן שמרו בליבן את הזיכרון החי של העבר במצרים ושל המסע במדבר על פי ה’, והן יכלו לרוות את נפש הנכדים והנינים מן המעיין הרוחני של חוויותיהן עם ה’. אכן נשי ישראל הקדימו להצטייד ברוח ישראל והיו חדורות בה עד לעומק נפשן, ועובדה זו ראויה להיות נזקפת לזכותה של מרים שהאירה לפניהן כנביאה”, עכ”ל.

יש סבתות שסיפורי המסורת שלהן הם על שלגיה והגמדים או זהבה והדובים, ויש סבתות שסיפורי המסורת שלהן הם על מסירות נפש יהודית להמשיך את שושלות היוחסין ממרים הנביאה וכל הצדיקות לאורך הדורות עד ימינו אנו.

הפוסט סיפורי סבתא הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
לדמותו של בעל רחמים עצמיים https://www.achvat.co.il/%d7%9c%d7%93%d7%9e%d7%95%d7%aa%d7%95-%d7%a9%d7%9c-%d7%91%d7%a2%d7%9c-%d7%a8%d7%97%d7%9e%d7%99%d7%9d-%d7%a2%d7%a6%d7%9e%d7%99%d7%99%d7%9d/ Fri, 05 Jul 2024 00:36:49 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6636 כיצד תחושת הקורבנוּת הורסת חיים ומערכות יחסים, ומה ניתן לעשות כדי להיחלץ ממנה

הפוסט לדמותו של בעל רחמים עצמיים הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
“אני דפוק”, “אני לא יוצלח”, “נגזר עלי להיות כזה”, “זה החיים שלי”. לא מדובר במודעות עצמית גבוהה, אלא ברחמים עצמיים מופרזים – תופעה מורכבת שאולי לא מדוברת מספיק, אך היא מחלה של ממש למי שסובל ממנה, הפוגעת בכל חלקה טובה בנפש האדם ובסביבתו.

מי שמודע למחלה ומטפל בה יכול להציל את עצמו מחיים קשים בכל תחום. אולם מי שסובל מזה ואינו מודע לכך, אלא אדרבה, מעמיק ברגש האומללות והופך את עצמו לצדיק מיוסר בעל נפש רחבה להכלת אחרים, הוא ממסכן בדרכו לא רק את עצמו אלא את משפחתו וכל סביבתו. הוא מרעיל את האווירה; אם הוא מורה, אזי הרחש סביבו בחדר המורים הוא של רעל שבתחילתו מגרה ובסופו פוגע. הוא עוסק בהצצה אינסופית לחיי האחרים, כמחפש דבר נעלם.

כאשר מדובר בילד, צריך להבחין האם זו דרך הימלטות ברגעים מביכים, שזה הגיוני כשזה נדיר. אך אם זה הופך לדרך חיים, מומלץ להשקיע בטיפול מקצועי בילד שזועק רחמים עצמיים בכל הזדמנות ואירוע. חשוב לזהות את הסימנים המוקדמים ולהתערב בזמן, כדי למנוע התפתחות של דפוס התנהגות בעייתי בעתיד.

הפסיכולוגיה מגדירה רחמים עצמיים כרגש בו לאדם, שלא השלים עם מצבו, חסרים ביטחון עצמי ויכולת התמודדות. הם מתאפיינים באמונת האדם בהיותו קורבן נסיבות חסרות מזל ולכן ראוי לניחומים. רגש זה נתפס לרוב כשלילי, מכיוון שבדרך כלל הוא אינו מסייע בהתמודדות, אלא מקבע את האדם במצבו הנוכחי.

רחמים עצמיים מאפשרים תשומת לב עצמית שלילית, כביכול מרגיעים ומשפרים את ההרגשה, כמו גירוד של פצע מדמם או התעסקות בשן מתנדנדת. יש בזה רוגע מדומה לכאב עמוק. אך למעשה, זוהי אשליה שרק מעמיקה את הבעיה ומונעת מהאדם להתמודד עם האתגרים האמיתיים בחייו.

אל לנו לדמיין שאנשים אלו נראים כחדי-קרן או כקבצנים בשוק. אופי חייהם מלמד אותם להיות בעלי מניפולציות ברמה הגבוהה ביותר, עד כדי כך שנדמה לך שהם דואגים לטובתך בכל ליבם ונפשם, בעוד שהמציאות היא הפוכה לחלוטין. הם מפתחים מיומנויות חברתיות מתוחכמות כדי למשוך תשומת לב ואהדה, אך בסופו של דבר, התנהגות זו מרחיקה מהם אנשים ופוגעת ביחסיהם הקרובים.

אחת מאותן דמויות שחוללו חורבן היסטורי בעקבות צורך לרחמים עצמיים בעם ישראל היה קרח. וכך מגדיר אותו הרש”ר הירש בפרשתנו, פרשת קרח פרק טז פסוק ד:

“וישמע משה וגו’. משה שמע – או מוטב: הוא הבין את המטרה ואת המניע של הטענות וההאשמות שהוטחו כלפיו. היתה זו כפירה ביסוד האלוהי של שליחותו. ואילו סברו כן מחמת טעות עיונית, היה אפשר ללמדם ולהעמידם על טעותם; אך הם הגיעו לידי כך מתוך קנאה ורדיפת כבוד. במסווה של ייצוג ענייני הכלל הם בקשו לספק את האינטרסים של עצמם ולצורך זה באו בהוכחות כוזבות ומסנוורות המחניפות לאהבה העצמית של העם. וכך ניסו לדחוק את רגלי משה ואהרן ולשלול מהם את מעמדם”.

דוגמה זו ממחישה כיצד רחמים עצמיים יכולים להוביל לא רק לפגיעה אישית, אלא גם לנזק קולקטיבי ולערעור הסדר החברתי.

אנשים אלו סובלים ממקומות חשוכים בנפשם ומפתחים הרבה מאוד התנהגויות רעות כתוצאה מתחושת הרחמים העצמיים שבה הם עוטפים את עצמם, עד לרמה שניתן לקרוא להתנהגות שלהם אלימות. הם נעשים חסרי רגש לצרכי האחר ורואים רק את עצמם. זהו מעגל חיים קשה שאם לא מטופל בזמן, הוא מביא לגירושין ולצרות קשות. התנהגות זו משפיעה על כל תחומי החיים – מערכות יחסים, קריירה, ואפילו בריאות נפשית ופיזית.

כיום הפסיכולוגיה מכירה בבעיה הזו ויש לה מענה מקצועי. טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים יכולים לסייע בזיהוי ושינוי דפוסי חשיבה שליליים. תרגול מיינדפולנס וחמלה עצמית יכולים לעזור בפיתוח גישה בריאה יותר כלפי העצמי והסביבה. 

אל תרחמו על עצמכם, ואם מישהו באזורכם כזה, המליצו לו בצורה חכמה לעזור לעצמו – והפעם באמת. זכרו, השינוי מתחיל בהכרה בבעיה ובנכונות לפעול. עם תמיכה מתאימה וכלים נכונים, ניתן לשבור את מעגל הרחמים העצמיים ולבנות חיים מלאים ומספקים יותר.

הפוסט לדמותו של בעל רחמים עצמיים הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
הטלית קטן של חרבות ברזל https://www.achvat.co.il/%d7%94%d7%98%d7%9c%d7%99%d7%aa-%d7%a7%d7%98%d7%9f-%d7%a9%d7%9c-%d7%97%d7%a8%d7%91%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%a8%d7%96%d7%9c/ Tue, 25 Jun 2024 10:57:02 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6580 מדברי הרש"ר הירש ועד שדה הקרב: הכוח המפתיע של הציצית בחיזוק רוח הלוחמים

הפוסט הטלית קטן של חרבות ברזל הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
אחד מהדברים הקשים שפגשנו במלחמה הנוכחית היא תחושת התבוסה אל מול ה”כוחי ועוצם ידי” שהצהירו מעל כל במה מנהיגים שונים. מאיגרא רמה, ימים עוד יגידו ותחקירים עוד ידברו, ספרים יימכרו והרצאות ירתקו למה לא הקשיבו לקול זעקות “החמאס בא”.
לצד זה חווינו ימים מרגשים של חיזוק עם ישראל ברצון להתעטף בטלית קטן. היו עוד דברים, אבל מעל הכל הייתה זו הטלית קטן שנשלחה בכמויות אדירות אל תוככי לוע הארי והתעטפו בה גיבורי כוח, חיילים הלוחמים במסירות.

היה זה בשלהי חודש חשוון. צעדתי בכניסה לבית החולים רמב”ם שבחיפה. בחוץ היה גשם זלעפות. לפניי רץ חייל עם שבר מגובס ביד ושקית גדולה ביד השנייה. הגשם החיפאי הרטיב אותנו עד לשד עצמותינו. תפסנו יחדיו מחסה תחת קורת גג קטנה וכך אני והוא הצטופפנו, מחכים לרוגע שיאפשר לנו להמשיך בדרכנו.
לפתע פונה אליי החייל ואומר: “אני נפצעתי בימים האחרונים בעזה ולכן אני פה. אני לא דתי ורחוק מלהיות דתי, אבל דבר אחד הבנתי מהמלחמה הזו – הציצית הזו חייבת להיות עליי כל הזמן. אני לא מוותר ולא אוותר עליה”. וכך הוא מצביע על ציצית רטובה תחת בגדיו. התרגשתי, התחבקנו, ספגתי קצת מהתמימות של הקדושה שלו ונפרדנו בברכת רפואה שלמה.
המשכתי להסתובב עם הסיפור הזה זמן רב ולא הבנתי, מדוע ולמה הבין החייל היקר הזה דווקא במלחמה הזו שהציצית לא תרד ממנו, עד שנתקלתי בדבריו של הרש”ר הירש בפרשת ציצית המסיימת את פרשתנו.

הרש”ר רואה קשר ישיר בין התצפית הנכונה על החיים ועל הקמים עלינו, לבין הציצית. הציצית גורמת לאדם לעשות חשבון פשוט של מי ברא את העולם, מי שולט עליו, תכלת דומה לים וכו’.
רש”ר הירש פרשת שלח (פרק טו פסוק לט): “וכן גם לעניין השגת משאלות לבנו: לא נשקול תחילה את כוח הדברים מול כוחנו, שכן מעלינו ומעל עולמנו ניצב ה’ ורצונו הקדוש. לא נייחס גדולה וגבורה לגדולה ולגבורה החושנית והרוחנית כשלעצמה, כי רק להתאמה לרצון ה’ ולעשיית רצונו – לא לחושניות ולא לרוחניות אלא רק למוסריות בלבד – נייחס גדולה וגבורה. בהיותנו עִם ה’ נחוש עצמנו חזקים מול עולם ומלואו, ומבלעדי ה’ הרי הענק שבענקים יתגמד לעינינו לצל ננסים. וכדרך שכבר נתהפך כל רצוננו לקרב ולרחק, כן נתהפך גם המורא והתקוה שבלבנו; כי כבר חדלנו לעמוד בשירות לבנו ועינינו וכבר נכנסנו לעבודת ה’ בלבנו ובעינינו, ורק בו אנו רואים את מכוון מעשינו ומנהיג גורלנו. הפיכה זו של כל מהותנו הנפשית והחושנית, המקרבת והמרחקת, הירֵאה והמקווה – היא היא התכלית של ניצני הציצית שבבגדינו”.

כאשר אנו לוקחים ילד קטן לתלמוד תורה בפעם הראשונה, עוטפים אותו בטלית כאומרים לו: כל עוד תזכור את העיקר והטפל, מי מנהל את העולם, אז אתה מוגן ובטוח. ביום שתתחיל לחפש מגני אדם בדמות ענקים וגדולים, אתה בסכנה קיומית! וכך בגיל 120 מורידים אל הקבר את גופת היהודי עטוף בטלית – אותה טלית שליוותה אותו בהלוך, מלווה אותו גם בחזור.

הפוסט הטלית קטן של חרבות ברזל הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
חיבור עמוק לשכינה https://www.achvat.co.il/%d7%97%d7%99%d7%91%d7%95%d7%a8-%d7%a2%d7%9e%d7%95%d7%a7-%d7%9c%d7%a9%d7%9b%d7%99%d7%a0%d7%94/ Thu, 20 Jun 2024 16:56:39 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6523 על החשיבות של חיבור פנימי לקדושה ולבורא עולם, כבסיס ללימוד תורה ועשיית מצוות מתוך אהבה ורצון אמיתי

הפוסט חיבור עמוק לשכינה הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
לפני שנים רבות, כאשר חשתי שקשה לי לשבת וללמוד כל היום, פניתי לאחד מרבותיי ושאלתי: אם אקדיש את חיי לחסד באופן אבסולוטי, אוכל לקיים בכך את רצון ה’? הוספתי ושאלתי: האם שייך שאהיה ‘גדול הדור’ בחסד?

שאלה זו שיקפה תפיסת עולם שרווחה אז, לפיה יציאה מבית המדרש כרוכה בהכרח בהפסקת לימוד התורה והפסקת היותך “בן תורה”. אך הזמנים השתנו, במיוחד בשנים האחרונות, עם עלייתם של ארגונים כמו “אחוות תורה”, שמשלבים בין לימוד תורה לעולם המעשה בצורה מופלאה.

מורי ורבי, שהינו אדם חכם, הסביר לי במתק שפתיו שרק מי שגדול בתורה יכול להיות גדול הדור. חסד הוא דבר נפלא, אך הוא אינו תחליף ללימוד תורה. התמסרות מוחלטת לחסד תוך ניתוק מלימוד תורה פוגעת במהותו של היהודי. עליי להחליט, אמר, אם ברצוני להיות בן תורה שעוסק גם בחסד, או להשקיע את עצמי בעיקר בלימוד התורה בהיכלי הישיבות והכוללים.

כיום, רבים לא יבינו כלל את משמעות הדיון הזה. אך באותן שנים, כשהציבור החרדי היה קטן יחסית, והאפשרות היחידה מלבד להיות בן ישיבה נתפסה כפריקת עול תורה, לשאלה זו הייתה משמעות עצומה.

השאלה שעלינו לשאול את עצמנו כיום, כשאנו או ילדינו מרגישים צורך במשהו שונה מהמסלול המקובל, היא האם מדובר בחציית גבול מסוכנת או שמא זהו צורך אמיתי הנובע מקושי עם סגנון מסוים של לימוד.

הרש”ר הירש, בפירושו לפרשת בהעלותך (במדבר י, לה), מעניק לנו כלים וקווים ברורים להבנת מצבנו בחיים: “ועל ‘הארֹן’, שהוא ארון התורה, אמר משה את דבריו; בנסוע הארון ובנוח הארון קרא משה לה’ בעצמו – שיקום או ישוב. נמצא שמסעות התורה היו בעיניו מסעות ה’ עלי אדמות. במקום שהתורה לא תמצא לה נוה, שם אין נוה לשכינה; ובמקום שיש משכן לתורה, שם יש משכן לשכינה”.

כל עוד יש בליבו של האדם מקום לקשר עם השכינה, מדובר בשאלה של גידול נכון וסיוע להיותו בן תורה בעתיד. אך כאשר הרצון הוא להתנתק מהקשר עם הבורא, גם אם במסווה של רצון ללמוד תורה בדרך שונה, אין שם מקום אמיתי לא לשכינה ולא לתורה. 

תפקידנו בדור הזה הוא לדאוג לחיבור שלנו ושל ילדינו לשכינה ולקדושה, חיבור עמוק ופנימי. זה מה שיוביל בסופו של דבר לאהבת תורה ולחיים של בני תורה אמיתיים. כפייה של לימוד תורה ללא קשר פנימי וקרבת אלוקים, לעומת זאת, עלולה דווקא להרחיק מהתורה, בהווה ובעתיד.

בעבר, היו חששות משיטות שונות של לימוד והתקרבות לה’, אך בדורנו יש ברכה גדולה בריבוי דרכי החיבור לבורא. ככל שבני הנוער ואנחנו מרגישים מחוברים לזה מתוך בחירה, זוהי בשורה אמיתית. כי רק החיבור הזה הוא המפתח לקשר עם התורה ולהרבות קדושה בעולם, בבחינת “על פי ה’ יחנו ועל פי ה’ יסָעו”.

הפוסט חיבור עמוק לשכינה הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
חלומה של האידישע מאמע https://www.achvat.co.il/%d7%97%d7%9c%d7%95%d7%9e%d7%94-%d7%a9%d7%9c-%d7%94%d7%90%d7%99%d7%93%d7%99%d7%a9%d7%a2-%d7%9e%d7%90%d7%9e%d7%a2/ Fri, 14 Jun 2024 08:44:10 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6458 סיפורה של אמו של שמשון, אותו אנו קוראים בהפטרה, מלמד אותנו מהו חלומה של כל אמא

הפוסט חלומה של האידישע מאמע הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
פעמים רבות, לאחר החיזוק הגדול של קבלת התורה, מבצבצת בנו השאלה: האם מי שלומד תורה חייב להיות פרוש מחיי העולם? כמה אפשר לקיים את שניהם גם יחד? ואין כוונתי לחיי מותרות, אלא שילוב של עבודת ה’ עם התעסקות כללית לצרכי פרנסה וכדומה.

בנצרות פוגשים את המושג ‘נזירים’, כאנשים שמקבלים על עצמם לא להתחתן, להתבודד מהעולם ולא להיות בעלי רכוש. להבדיל אלפי הבדלות, ביהדות, להבדיל, הנזיר מצווה, כמו כולם, על הנישואין, ויכול להיות בעל רכוש, אם כי יש לו את המגבלות שלו מתוקף היותו קדוש לה’, אך עדיין הוא חלק מהעם.

על מנת לרדת לעומק דמותו של הנזיר היהודי ותפקידו, נעיין בדברי הרש”ר הירש בפרשתנו (פרק ו פסוק ב):

“שלושה מינים האסורים בנזיר: הטומאה והתגלחת והיוצא מן היין (נזיר לד ע”א), אינם אלא מסקנות של הקדושה הזאת. ואכן מצאנו שעמוס (ב, יא) מזכיר נזירים בצד נביאים; והעובדה, ששני אלה מצויים בישראל, מוכיחה לו את אהבת ה’ לישראל. ובלאו הכי “נָּזִיר” איננו מי שמתרחק מאחרים, אלא מי שאחרים מתרחקים ופורשים ממנו; ישראל מצווים להתרחק מהם ולהניח אותם לעצמם. נמצאת אומר: כדרך שהנֵזֶר העוטר את ראש המלך מרחיק מעליו את שאר כל העם, כך גם הנזר של הנזיר. זהו משטר מסויים של חיים ושל שאיפות; מי שקיבל אותו על עצמו מרצון, יוצא מכלל בני דורו ומתעלה עליהם; והוא רואה את ייעודו להיות כולו “קדוש לאלוהיו” – בכל הווייתו ורצונותיו. כביכול, הוא עג עוגה מסביבו ועוטר עצמו בנֵזֶר: בתחום זה שהוא עומד בו רק ה’ לבדו ישכון עמו. התבודדות זו עם ה’ קרויה להזיר לה’; ומי שמתבודד כך – כביכול, עג עוגה ועומד בה עם ה’ – הרי זה קרוי נזיר. אך אין זו התבודדות מקומית, עזיבת היישוב כדי לגור בישימון; אלא זו התבודדות רוחנית ונפשית עם ה’ – בעיצומו של שאון החיים”.

הנזיר היהודי חי בתוך עמו, אבל מרומם מעמו. אין לו שום ציווי לטוס לארץ רחוקה ולהימנע מהקמת המשך הדורות כמו בנצרות. הנזיר היהודי חי בשאון החיים, אך מתבודד רוחנית ונפשית עם ה’.

בהפטרה נקרא על אחת מהדמויות המיוחדות ומהנזירים המפורסמים ביהדות, שמשון הגיבור. אימו מתבשרת, אחרי שנות עקרות, שעתיד להיוולד לה בן שיהיה מושיעם של ישראל, אבל הוא יהיה גם נזיר לה’. אך כאשר מנוח בעלה חוזר, אשתו מבשרת לו על כך במילים הללו: “וַיֹּאמֶר לִי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וְעַתָּה אַל-תִּשְׁתִּי יַיִן וְשֵׁכָר וְאַל-תֹּאכְלִי כָּל-טֻמְאָה כִּי-נְזִיר אֱלֹקים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן-הַבֶּטֶן עַד-יוֹם מוֹתוֹ”. משום מה היא שוכחת לבשר לבעלה שהבן שלהם יהיה מנהיג ומושיע של ישראל, אלא מספרת רק על הנזירות?

שמעתי ממו”ח שליט”א יסוד עצום. רואים מפה מה מעניין “אידישע מאמע”. היא לא מתייחסת בכלל לחלק של ה’עסקנות’ כביכול של שמשון. היא מתרגשת ומתייחסת רק לדבר אחד, שהבן שלה יהיה נזיר ה’ – וכדברי הרש”ר הירש: “כדרך שהנֵזֶר העוטר את ראש המלך מרחיק מעליו את שאר כל העם, כך גם הנזר של הנזיר. זהו משטר מסוים של חיים ושל שאיפות; מי שקיבל אותו על עצמו מרצון, יוצא מכלל בני דורו ומתעלה עליהם; והוא רואה את ייעודו להיות כולו ‘קדוש לאלוהיו’ – בכל הווייתו ורצונותיו”.

הפוסט חלומה של האידישע מאמע הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
כאיש אחד בלב אחד? https://www.achvat.co.il/%d7%9b%d7%90%d7%99%d7%a9-%d7%90%d7%97%d7%93-%d7%91%d7%9c%d7%91-%d7%90%d7%97%d7%93/ Wed, 05 Jun 2024 14:24:58 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6673 מה שנדרש זו אחדות, לא אחידות. ניתן לחלוק, ניתן להתווכח, אבל אסור לקטלג ולהוציא מחוץ לתחום את מי שלא הולך בצבע המכנסיים שלי

הפוסט כאיש אחד בלב אחד? הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
כותרת: כאיש אחד בלב אחד?
משנה: מה שנדרש זו אחדות, לא אחידות. ניתן לחלוק, ניתן להתווכח, אבל אסור לקטלג ולהוציא מחוץ לתחום את מי שלא הולך בצבע המכנסיים שלי

מאז פרוץ המלחמה, אנו עדים שוב ושוב לקריאה לאחדות. אבות על קברי ילדיהם הקדושים זועקים “איה האחדות?”, וכולם רוצים אותה, אך בפועל, ככל שחולף הזמן, האחדות היא נחלתם של בודדים. הציבור בכללותו לא מייצר אחדות, ואדרבה, כל אחד ממשיך להצטדק בדרכו.

איני בא מעל במה חשובה זו לקרוא לאחדות עם אלו שאינם שומרי תורה ומצוות, על אף שיש מקום לזה בדרכים הנכונות. אך אם כולנו חכמים ויודעים לצטט את דברי חז”ל “כאיש אחד בלב אחד” כתנאי לקבלת התורה, כיצד אנחנו, המוגדרים בהגדרת שומרי תורה ומצוות, מתקשים לקבל את מי שאינו נוהג כמותנו בהנהגה, בהשקפה, בצבע כיפה ובדמויות הוראה?

ועל כולנה עולה העוול הנוראי הנעשה לבחורי חמד שבחרו שלא להמשיך ללמוד באותן ישיבות קונבנציונליות במגזרנו (כל אחד מסיבתו הוא). אנו בונים השקפה שמרחיקה אותנו מהם. אין זה המקום לחשבון נפש מעמיק עד כמה מציאות זו משבשת חיים, די לי בשיחת טלפון אחת של אם ששיתפה שלא קיבלו את בתה לסמינר מכובד, על אף שהיא ראויה, רק משום שאחיה לא לומד במוסדות הרצויים – היכן נעדרה מהם הוראת החכם “חנוך לנער על פי דרכו”?

האם אנו באמת באחדות כנה עם כלל הציבורים של שומרי תורה ומצוות, עד כדי כך שניתן לומר שאנו מוכנים לקבלת התורה? או שמא נסכים לקבל את התורה רק עם מי שיגיע עם חולצה בצבע ספציפי, שהרב שלו הוא אדם מסוג מסוים ושאביו לא עובד? אם על אחת מהשאלות הללו התשובה שלילית, מוטב לעשות חזרות גנרליות נוספות לקבלת התורה שלך.

רש”ר הירש, בתחילת ספר במדבר (פרק א, פסוק א), מציג את היסוד הבא: “החומש הרביעי חוזר עתה אל המציאות הלאומית, והרי הוא מראה לנו את ישראל כמות שהוא; הוא מציג לפנינו את האומה הממשית – ביחסה אל חזון ייעודה, כפי שצויר בחומש השלישי. בתחילת הספר מונים את האומה כ”עדה”, המאוחדת על ידי ייעודה המשותף; ומונים באומה את כל חבריה העצמאיים, אחד אחד. כך תחדור ההכרה אל לב נציגי הציבור, שהכלל איננו רעיון גרידא, אלא הוא קיים רק בכלליות הממשית של כל חבריו; וכך יכיר גם כל יחיד, שהוא חבר חשוב של הכלל, המצטרף עמו למנין; והתפקיד המוטל על כולם זקוק לנאמנותו של כל יחיד ולמסירותו לייעוד המשותף”.

ייתכן שהבלבול מתחיל כשחושבים שיש צורך באחידות, אך האמת היא שמה שנדרש זו אחדות, לא אחידות. ניתן לחלוק, ניתן להתווכח, אבל אסור לקטלג ולהוציא מחוץ לתחום את מי שלא הולך בצבע המכנסיים שלי.

הגיע הזמן, שנייה לפני שהמשיח לוחץ על הידית, שנתאחד כאיש אחד בלב אחד, כדי שהריקוד עם מלך המשיח יהיה של כלל היהודים. כי אחרת, הוא פשוט לא יבוא.

הפוסט כאיש אחד בלב אחד? הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
מחירון איחור לכולל https://www.achvat.co.il/%d7%9e%d7%97%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%9f-%d7%90%d7%99%d7%97%d7%95%d7%a8-%d7%9c%d7%9b%d7%95%d7%9c%d7%9c/ Thu, 30 May 2024 15:07:39 +0000 https://www.achvat.co.il/?p=6370 מה קורה לאברך שצריך לחשב זמן איחור כדי שלא ינכו מהמלגה שלו? איזה סוג ילדים הוא מגדל?

הפוסט מחירון איחור לכולל הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>
לפני כמה עשרות שנים החלה תופעה שנויה במחלוקת – דיוק הזמנים בכוללים. בעבר, אברך ידע שעליו להגיע לכולל בבוקר, אך 9:00 יכלה להיות גם 9:25. אולם, ראשי כוללים גדולים באו וחידדו את הכללים, בטענה שאם אשה אינה רשאית לאחר לעבודה גם אם הילד חולה, כך גם האברך צריך להקפיד על זמני ההגעה, לא פחות מאשתו.

בין הטענות שנשמעו היו שבכך יתרבה כבוד התורה בעולם והיכלי הכוללים יתמלאו יותר שעות. מנגד, היו שטענו שאברך צריך ללמוד ללא הטרדות וברוגע נפשי, ואם איחור של כמה דקות יאפשר זאת, אזי איכות הלימוד תהיה שונה לחלוטין. לימים, אמר אחד מגדולי ישראל שהתהליך היה צודק, אך הדרך שבה נפגעו משכורותיהם הזעומות של האברכים הפכה את הכולל ל”בית מסחר”, עם מחירון לכל איחור, מה שמצריך מהאברך לעשות חישובים כלכליים. זאת, לטענתו, אסון לעולם התורה.

רבים מהנערים בדורנו עוזבים את הישיבות בשל מצוקה כלכלית בביתם, ורצונם לחיות ללא מצוקה זו מוליד בהם דחף לצאת וללמוד מקצוע בגיל צעיר. ייתכן שניתן היה לשנות מציאות זו אילו ההורים לא היו נאלצים לחיות בלחץ כלכלי ונפשי, המוביל למצוקה במשפחה. כפי שאומר אביי: “היינו דאמרי אינשי: בתר עניא אזלא עניותא” (עוני הולך אחר העני).

לחץ שכזה מוביל להיעלמות החלום האידיאלי, כדברי המשנה: “איזהו עשיר – השמח בחלקו”. אדם ששמח במה שיש לו, גם אם זה רק לחם וריבה, הוא עשיר, כי זה המקסימום ששאפו אליו. אולם, כאשר הנפש אינה רגועה, וסביב השגרה והשבת יש לחץ של תוספות למשכורת שדורשות נוכחות בסדרים שונים ומגוונים, אזי עול הפרנסה חודר לבית של תורה “בדלת האחורית” וקובע את סדר יומו, כביכול בשם אותם סדרי לימוד.

מן הראוי היה שאברכים לומדי תורה יקבלו את משכורתם באופן שיאפשר להם ללמוד ברוגע ובשמחה, ללא דאגות כלכליות. כך תשרור בבתים שמחה של תורה, והילדים יגדלו ברצון להמשיך בדרך זו. בית שבו רואים את האב רץ ללמוד תורה כערך עליון, ולא ככלי להשגת רווח כלכלי, ישרה בו רוח של אהבת תורה אמיתית.

הרש”ר הירש, בפירושו לפרשת בחוקותי (ויקרא כז, א), מדגיש שפרק הנדבות למקדש מופיע כנספח נפרד מהחוקים, המשפטים והתורות שניתנו כתנאי לברכה או קללה. מכאן למדנו שנדבות המקדש אינן נחשבות לחסידות יתרה או ככפרה על חטאים. תפקיד הכהנים אינו ברכישת נכסים, אלא ברכישת לבבות, ורק קיום החוקים, המשפטים והתורות מקרבים את האדם לה’.

וזה לשונו הקדוש: “ואופייני הדבר שפרק זה, הדן בנדבות המקדש, נראה – על – פי מקומו – רק כפרק סיום ניספח; בפירוש נאמר, שאין הוא מכלל החוקים, המשפטים והתורות שה’ נתנם כתנאי בינו ובין בני ישראל, שקיומם יביא לידי כל שפע הברכה – והעבירה עליהם תגרור את כל המצוקה – שתוארו בפרק הקודם. אותן נדבות מקדש נבדלות מהם בבירור; ודבר גדול למדנו מכאן: תורת כהנים איננה מייחסת ערך מיוחד לנדבות המקדש; אין היא רואה בהן חסידות יתירה, הרצויה בעיני ה’ בייחוד; קל וחומר שאין היא מייחסת להן כוח לכפר על חיים של חטא. מקדש הכהנים רואה את שליחותו – לא ברכישת נכסים – אלא ברכישת הלבבות והרוח, והיא מבקשת לרכוש את כל חיי הפרט והכלל לקיום החוקים, המשפטים והתורות. “קידוש המוסר”, “שמירת המשפט בחיי החברה”, “הארת הרוח ועידון הלב” – החוקים, המשפטים והתורות – הם הדרך היחידה כדי לזכות בחסד ה’. הם שניתנו “בינו ובין בני ישראל”, ורק הם מקרבים את האדם לה’ ואת ה’ לאדם”.

הפוסט מחירון איחור לכולל הופיע לראשונה ב-אחוות תורה.

]]>