שיתוף

גדולה ורוממות

ייחודו של אברהם אבינו בדרכו החינוכית ופרידה מרבינו ראש הישיבה הגאון הצדיק רבי ברוך מרדכי זצוק"ל

שיתוף

בפרשת השבוע מגלה התורה את ייחודו של אברהם אבינו “כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך השם לעשות צדקה ומשפט”.

מבאר רש”י: “ארי ידעתיניה לשון חיבה כמו מודע לאשה … אמנם עיקר כולם לשון ידיעה – שהמחבב את האדם ומקרבו אצלו יודעו ומכירו”.

ומוסיף הרמב”ן: “ויתכן שיהיה ידעתיו גדלתיו ורוממתיו בעבור אשר יצווה את בניו לעשות את הישר לפני”.

ויש לברר מהו סוד ההצלחה של אבינו אברהם, שבניגוד לקודמים לו זוכה לשבחים נפלאים על הצלחתו במפעל החינוך ובניין הדור הבא של התלמידים והבנים?

ויש לבאר שבשבח בו ה’ יתברך מפאר את אברהם, שם טמון הסוד. אברהם אבינו ידע לגדל ולרומם כל תלמיד, כל נפש אשר עשה בחרן. אברהם אבינו ידע ליצור קשר אישי, קשר של חיבה, קרבה, ידיעה והיכרות אינטימית. אברהם העניק לכל מתקרב את הכלים ליצור קשר אישי קרוב לבורא יתברך.

בתוך הארוחה, כאשר האדם שבע ומודה לאברהם המארחו בסבר פנים יפות ובעין טובה, היה מטמיע אברהם את המסרים העמוקים של האמונה בהשם יתברך. אברהם אבינו שיתף ולימד, הנחיל והפיץ את האור אליו הוא נחשף במסעו האישי – אור של קשר אישי אוהב עם השם יתברך.

אברהם אבינו היה המורה הגדול שנטע אמונה בלבבות המיואשים ושידר את המסר: כן, זה אפשרי. גם אתה וגם את, בנים אהובים למקום והוא רוצה קשר קרוב אתכם.

בימים אלו נפרדנו ממורנו ורבנו עטרת ישראל רבינו הגאון הצדיק רבי ברוך מרדכי אזרחי זצוק”ל. אינני ראוי להספיד ואפילו לא לתאר את גדולתו, גאונותו קדושתו ולו דומיה תהילה, אבל כיהודים אנו מצווים ללמוד ולקבל מידות והנהגות קדושות של הצדיק שכעת מתפזרים בעולם ואפשר לאחוז בהם ולזכות ולו במעט לילך באורחותיו.

זה לא סוד שבתחום החינוך ויכולת העברת השמועה באופן ייחודי היה רבינו הגדול זצ”ל יחיד ומיוחד. במה היה כוחו ענק כל כך ומה היה סוד הצלחתו? לעניות דעתי התיאור על אברהם הולם מאוד את דמותו של מרן ראש הישיבה זצ”ל. בכישרונו הייחודי, באהבת ה’ יתברך, התורה, ואהבת ישראל שפיעמו בעוז בלבו הטהור, ידע ליצור קשר קרוב, קשר של חיבה.

את הגילוי הנפלא של קשר אוהב מלא חיבה ואהבה בינו לדבר ה’ יתברך המתגלה בעמלה של תורה בטהרתה, בדיוק כלשון רש”י שהמחבב את האדם ומקרבו אצלו יודעו ומכירו. כך חינך רבינו ראש הישיבה שחיבת התורה באה מתוך תשוקה וחתירה מתמדת להכרה וידיעה בהירה ומקיפה של סוגיותיה והלכותיה. אור זה הנחיל והשפיע לאלפי תלמידיו.

יהי רצון שנזכה לדבוק בדרכו ויהא מליץ טוב בעד כלל ישראל בתקופה סוערת זו.

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן