שיתוף

מבחן המרשמלו

מכירים את המחקר המפורסם בנושא "דחיית סיפוקים"? השבוע נדבר על הסיבה שגורמת לילדים שלנו להצליח או להיכשל

שיתוף

השבוע נעסוק בנושא ליבתי מאוד העומד בבסיס הצלחת החינוך, ולשם כך אגדיר את החינוך בעצמו. חינוך ילדים מורכב משני רכיבים: ביסוס ערכים ותיעדוף נכון שלהם, ובניית מיומנויות המאפשרות את יישום הערכים.

ברוב המקרים בהם ילדים לא מצליחים לעשות את הדבר הנכון, הבעיה לא נמצאת בסולם הערכים שלהם אלא דווקא במסוגלות שנמצאת ב״מגרש״ המיומנויות.

לעיתים יש לילד מיומנות מסוימת (כמו לקום בבוקר) אך אין לו יכולת להתמיד בביצוע שלה (מדובר לפעמים במיומנות אחרת) ואז אנו נדרשים לבסס אצלו התמדה בנוסף למיומנות הבסיס.

ומעל הכל יש מיומנויות בסיסיות שהכל תלוי בהן. ילד (וגם מבוגר) שיש לו אותן יוכל לעשות שינויים ושיפורים בחייו ביתר קלות.

המיומנות הבסיסית ביותר שבה נעסוק בטור זה היא ״דחיית סיפוקים״ – היכולת לקבל משהו משתלם בטווח הארוך במקום לקחת ״כאן ועכשיו״ דבר שעלול להיות פחות משתלם או אף לעשות נזק.

מחקרים ידועים בשם ״מבחן המרשמלו" עוסקים כבר יותר מ-50 שנה בניסיון להבין מה גורם לאנשים מסוימים להצליח לחיות חיים מלאים וטובים עם יציבות, אחריות, חסכונות ובריאות, בה בשעה שחסרי המיומנות הזו חיים בעולם שבו אין מחר, כל מה שיש להם היום – יבוזבז, כל מה שיש להם מול העיניים – ייאכל, כשהם כועסים – הם לא חושבים על התוצאות, ההתמכרויות לסוגיהן אורבות להם בכל צעד ושעל, וגם מבחינה כספית יתקשו לעמוד במסגרות.

אקצר לכם את המחקרים בטיפ הקריטי הבא: אל תבטיחו לילדיכם ולתלמידיכם דברים טובים ותשכחו מהם. קיימו כל מה שהבטחתם.

מחקרים מראים שאי קיום הבטחות לילדים יוצר נזק אדיר למיומנות קריטית זו. במקרה שבו הבטחה לא מתממשת, הילד מבין שלא שווה להתאמץ ואסור לוותר על ״הרגע״ כי בטווח הארוך במילא ההבטחות לא יקוימו ומשום כך עדיפה ציפור אחת ביד משתיים על העץ.

לעומת זאת, כשאתם מבטיחים ומקיימים, הילד מבין ששווה להתאמץ, לוותר, לחסוך ולהשקיע, כי בסוף התועלת תהיה מרובה ממה שיש בידו כרגע.

לכן, הַבטיחו, קיימו והרגילו את ילדיכם או תלמידיכם מגיל קטן לקבל יותר בטווח הארוך ולהתאפק בזמן הקצר. ככה ילדים בונים יכולת דחיית סיפוקים, וכך יגדלו ליציבות רגשית ולשליטה עצמית שתתמוך בכל ההחלטות שלהם בחיים.

זכרו! הקודש והחול שלהם ביד הלשון שלכם.

בהצלחה!

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן