שיתוף

חטא העגל המודרני

אהרון הכהן לא מנע מהעם את מבוקשם ועזר להם ביצירת העגל. מה אנחנו יכולים ללמוד מזה?

שיתוף

אני רוצה לשתף אתכם באנקדוטה כמעט קבועה משיחות תיווך בין הורים לבני נוער.

אבא: אני לא מסכים שלבן שלי יהיה סמארטפון

בן: אבל לכל החברים שלי יש

אבא: זה לא מעניין אותי, לבן שלי לא יהיה

בן: אז אני אקנה לבד

אבא: מאיפה יהיה לך כסף

בן: אני אעבוד

חצי שנה אחרי: "שלום הרב, זה אבא של… הבן שלי יצא לעבוד וקנה סמארטפון. אתה מסכים לשכנע אותו שישים הגנה? הוא לא מסכים שייגעו במכשיר שלו".

לא תמיד צריך להשתכנע לבקשות הילדים, ולא כל איום צריך להפחיד, אבל כשנער מתמודד עם מציאות חיים שונה ממה שאנו מכירים, לא נוכל להבין אותו ולדון איתו מבלי שנחיה כמובן במצבו. לכפות על הילד אורח חיים שמתאים לי כהורה לחיי נער שחיי במציאות חיים שונה, מעבר לזה שהמצב הזה הוא רע, הוא לא יביא שום קירוב וברכה למציאות.

ההורה החכם עיניו בראשו. לא להתעלם עם כללים וחוקים אטומים שיגרמו לילד למצוא פתרון רע יותר לבד, אלא עדיף להיכנס לעובי הקורה ואולי ללמוד על עולם חדש ומושגים חדשים, ובתוך המקום הזה לקבל החלטה נבונה שהיא הרע במיעוטו והטוב ברובו, מאשר להתעלם מהמציאות ובדיעבד לנסות לתקן נזקים שספק אם הם ברי תיקון בכלל.

אנו לומדים יסוד זה מאהרון הכהן, אוהב שלום ומקרב את הבריות לתורה. כאשר נקלע לסיטואציה של חטא העגל, המצב המורכב חייב אותו לנקוט במשנה זהירות. מצד אחד לא להחטיא את ישראל, ומצד שני לא להזניח אותם כדי שלא יחטאו לבדם בצורה גרועה בהרבה. הוא בוחר בדמות של עגל דווקא, מה שנותן לנו כלי חינוכי איך לפעול בזמנים כאלו.

וכך כותב הרש"ר הירש בפירושו לפרשתנו (לב ד): "זו הייתה הסיבה לבחירתו של אהרן בעגל: מצד אחד הוא ביקש לרצות את דרישות העם, שבאמת אינם מבקשים אלהים אחרים אלא רק 'משה' חדש. ומאידך, הוא שאף לצמצם את החטא בתוך גבולות בגידה חלקית זו. לשם זה, אין בנמצא דמות אחרת מתאימה כל כך כדמותה של בהמה ממין הבקר שאינה מייצגת כח מושל, אלא רק כלי שירות נכנע לבעליו. כמו כן, על ידי בחירתו מסוג זה לא את הפר אלא רק את העגל, נתן אהרן ביטוי לכלי שירות נכנע זה בבחינתו החלשה ביותר".

לאור הביאור המופלא, אנו למדים את מידת חכמתו ופיקחותו של אהרון שירד לרזולוציה הנמוכה ביותר עבור אדם רב־מעלה כמוהו, כאשר יחד עם זה שהוא מייצר להם את העגל, הוא מצמצם להם את החטא בתוך הגבולות, ולא רק זה אלא הוא בוחר עגל שמסמל בחינה של חולשה!

איזו אצילות, איזו רוממות, איזו חכמת חינוך למדנו מאהרון הכהן. דווקא ברגעי שפל של עם ישראל, הוא לא מאבד את הראש, הוא לא מודיע שאצלו בבית לא נכנס עגל זהב ודומיו, נהפוך הוא! הוא מתעסק בזה ויורד לעומק הנפשות, ובכך מקבל את הכוח לבחור את ההגנה שהוא רוצה לפלאפון של הבן שלו.

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן