שיתוף

חינוך מתוך חירות (תכלס, מה עושים בחופש עם הילדים?)

כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו יודעים לחנך. אבל למקרה ששכחנו, הנה תזכורת לשבעה עקרונות חשובים לקראת חג החינוך

שיתוף

במשך השנה אנו מחנכים את ילדינו טוב יותר או טוב פחות, אך בחגים ובליל הסדר במיוחד, יש אפשרות לאתחל את מערכת היחסים החינוכית מחדש. הסיבה היא שיש לנו בדרך כלל קצת יותר זמן ופנאי מהעבודה, ובנוסף בחגים קיימות פעילויות משותפות של המשפחה שהן בעצם הלו״ז של החג.

השבוע נציג כמה עקרונות חשובים לתזכורת עבור כולנו:

1. תכנון

אם לא תכננתם עד עכשיו את ימי החג ואת הפעילות עם הילדים, מוצאי שבת זה זמן מעולה. התייחסו לזה כמו פרויקט בעבודה: כל ילד יגיד משפט על מה שהוא מצפה לעשות בחול המועד. כתבו את כל החלומות של כולם בגדול, קחו טבלה גדולה וטושים צבעוניים, וכל מה שיעזור לילדים להבין שאתם לוקחים את החוויה המשפחתית ואת הצורך שלהם בחופש ברצינות גמורה. ואז תכננו בנחת איתם את הימים. אם יש חילוקי דעות, דקה לכל אחד לשכנע, והצבעה.

2. אשרי יושבי ביתך

ואם כבר תכנון, לא חייבים לצאת לטייל כל יום במקום אחר. החג אינו מרדף אחר ריגושים. ראוי לקיים טיול משפחתי מחבר ומגבש אבל אין סיבה ״לברוח״ מהבית בכל יום בפסח. שגרה ביתית היא דבר מבורך ואם מתכננים אותה עם הילדים – היא לגמרי חיובית.

3. אז מה עושים בבית?

בבית עושים הכל ביחד. למשל, לכל ארוחה יש צוות שמכין אותה. קבעו עם הילדים הגדולים יותר שכל שניים מכינים פעילות לזמן מסוים (לפי הגיל). שבו לראות וידאו מעניין כולם יחד. צאו לשחק בפארק קרוב. שחקו במשחק מונופול גדול, או החליטו להרכיב יחד פאזל 1,000 חלקים. העיקר הוא הביחד.

4. מתחים

כשנמצאים הרבה יחד יכולים להיווצר גם מתחים בין האחים. קחו את זה בכיף. מריבות קלות בין אחים הם דבר נדרש. גם תחרות וקנאה נפוצות מאוד אצל ילדים בגילאים מסוימים. אין סיבה להיבהל ולחשוב שכל הילדים של השכנים מלאכים כי הם לא. מה כן? אל תעשו ממריבות כאלו יותר ממה שהן. ותמיד תשאלו את הניצים אם הם נהנים מזה? ובלי קשר דעו שמריבות כאלו מגיעות מחוסר ביטחון והניצים צריכים לקבל מקום, תפקידים ומחמאות (אבל בלי קשר למריבה).

5. איזון זמני מחשב ומדיה

אל תתנו לחג להפיל את ילדיכם להתמכרות למחשב. בתכנון הלו"ז השבועי עשו הכל כדי למלא את היום בדברים מועילים אחרים כדי שלא יווצר מצב שאחרי פסח לילדים שלכם יהיה קשה לחזור למסגרת לימודית נורמלית. עד שעה ביום של מחשב לצורך משחק / צפייה בחופש זה סביר. מעל שעתיים זה יותר מדי. לילדים אין את העיסוקים הרבים שלנו שממסגרים לנו את היום ולכן הם בסיכון גבוה להתמכרות שכזו.

6. מטרות חינוכיות

שימו גם לעצמכם מטרות חינוכיות לחופשה. קבעו לעצמכם איזו התנהגויות חיוביות אתם רוצים לחזק אצל כל ילד. החליטו עם איזו מוטיבציה חיצונית (פרס או כל חיזוק חיובי חיצוני) אתם מתניעים את התהליך, ותתחילו לתת פידבקים חיוביים ממוקדים לכל ילד על העשיה שלו בתחום הזה. לאחר הצלחה גדולה תשאלו אותו איך הוא מרגיש בנוגע לנושא הזה. בחופשים יש לכם הזדמנות גדולה לקדם חינוכית דברים שאתם רוצים. נצלו אותה.

7. חגים וזמנים לששון

ילדים צריכים לחבר רגש חיובי לחגים, לכן נסו להפחית כמה שניתן בלחץ והיסטריה (הן לא מסימני הקערה ופוגעים ממש בחינוך היהודי של הילדים). בזמן ובמשאבי הנפש שהתפנו כדאי לעסוק בלשמוח שמחה טהורה על זה שאנחנו עם של חירות, ושיש לנו זכות להתחבר כעם שוב ושוב לאירוע יציאת מצרים שמזכיר לנו שלושת אלפים שנים קדימה שלא משנה מה ינסו לעשות לנו, אנחנו וילדינו תמיד נהיה בני חורין. הרוח שלנו חזקה תמיד ואותה אנו חייבים להטמיע בילדנו בחג הפסח יותר מתמיד. השמחה של פסח היא ״והגדת לבנך״ החזק ביותר שבידינו לקיים.

חג פסח כשר ושמח

ובהצלחה!

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן