בפרשת השבוע, פרשת בלק, למדנו על אחד מיסודות תורתנו הקדושה והוא ‘כוח הבחירה’. וכך כתב בביאור פרשה זו מוהרנ”ת (ליקוטי הלכות ברכות השחר הלכה ה’):
“ועיקר כל כוח הבחירה רואים בפרשה זאת של בלעם בעניין הילוכו לקלל את ישראל, חס ושלום, ואיך התנהג ה’ יתברך עמו. כי היה רצונו חזק מאוד לקללם ואמר להם לינו פה הלילה, כי אע”פ שגילה שהכל ביד ה’ יתברך, אבל הלך בדרכו שיוכל להמשיך רצונו של ה’ יתברך כרצונו של בלעם… ומי שרוצה לתת לב בפרשה זאת יכול להבין היטב עד היכן כוח הבחירה, וצריך כל אדם להבין מזה גם עתה כי ממשלתך בכל דור ודור. כי גם עתה ה’ יתברך מנהיג עולמו בחכמה עמוקה בדרך זה, כי מאוד עמקו מחשבותיך והוא בכלל ובפרט… והעיקר כי הכל תלוי ברצון האדם כי הארץ ניתנה לבני אדם, היינו שה’ יתברך מסר הבחירה לאדם”.
ר’ נתן ממשיך ומבאר: “וכמו שיש כוח באדם לילך אחר תאוותיו חס ושלום או להיפך לשבר ולברוח מהתאוות ולסור מרע ולעשות טוב, כן יש לו כוח להתגבר ברצונו עד שכביכול יכריח רצונו יתברך למלאות תאוותו ורצונו הרע, וכמו שרואים נפלאות תמים דעים למי שמשים לב על זה… שהמחשבה יש לה כוח גדול… וכן בעניין פרנסת האדם שהמאמין רואה נפלאות ה’ בכל עת, איך פרנסתו בהשגחה נפלאה לבד, כי אע”פ שעושה איזה עסק ומלאכה, אעפ”כ רואה שכמה פעמים אינו מצליח כלל בעסק זה, וכשה’ יתברך רוצה – מסבב בהשגחתו פרנסתו בדרך נפלא ומזמין לו רוח בדרך נס המלובש בתוך הטבע”.
הוא מוסיף אזהרה: “אבל את זה לעומת זה עשה אלוקים שגם ההולך למרחקים לדבר עבירה חס ושלום… מתגברים ברצון חזק עד שה’ יתברך מסבב להם סיבות עד שבאים לשם למה שרצו לעקור אותם משני עולמות, כי בדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו והרצון יש לו תוקף גדול וכל זה מחמת גודל הבחירה וכן הוא בכל הדברים שבעולם”.
ר’ נתן מסביר כי טעותם של בלעם וחכמי הטבע הייתה דווקא מחמת שראו שבדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו, אז טעו לחשוב ולהסיק מזה כביכול אין רצון עצמי לה’ יתברך ואפשר תמיד להמשיך את רצונו לרצונם. וזו הייתה הטעות שהפילה אותם לשאול תחתית, כי אכן בעולם הזה ה’ יתברך נותן ארכה ומשך זמן לטועה לטעות ולבחור בחירה חופשית ממש כרצונו, אבל בסוף בוודאי ה’ יתברך גומר את הדברים כרצונו ועל זה נאמר ואתה מרום לעולם ה’, שבסוף תמיד ידך ה’ יתברך על העליונה.
ידיעה זו מעניקה תקווה לנו השרויים בתקופה מאתגרת, כאשר השקר מרים את ראשו ויראי חטא ימאסו וחכמת סופרים תסרח וחוצפה יסגי וכבוד ישראל וכבוד התורה מושפל עד עפר. במצב כזה אפשר בקלות ליפול חלילה לייאוש ורפיון ידיים, ולכן חיוני וחשוב לזכור שאכן מסתרי הנסתרות של יוצר היצורים הוא כוח הבחירה המופלא לטוב ולמוטב, המוענק ליצירי כפיו אשר נבראו בצלמו וכדמותו, עם יכולת לנטוע שמים וליסוד ארץ, לברוא עולמות ולהחריבם. תמיד נזכור שבסוף, ידו של ה’ יתברך על העליונה ומי שדבק בו ובתורתו הוא יזכה לאחרית טובה.