שיתוף

תודעה על-טבעית

חיזוק מדברי רמב"ן הנפלאים על הפרשה כי "אין בהם טבע ומנהגו של עולם"

שיתוף

ידועים ומפורסמים דברי קדשו של הרמב"ן בפרשה שלנו, וידוע מצדיקים גודל החשיבות והמעלה של שינון וחזרה על דבריו הקדושים הנוגעים לעיקר ויסוד אמונתנו. נביא כאן חלק מדבריו עם תוספת נופך מסוים.

"ובעבור כי הקב"ה לא יעשה אות ומופת בכל דור לעיני כל רשע או כופר, יצוה אותנו שנעשה תמיד זכרון ואות לאשר ראו עינינו, ונעתיק הדבר אל בנינו ובניהם לבניהם ובניהם לדור אחרון.

כי הקונה מזוזה בזוז אחד וקבעה בפתחו ונתכוון בעניינה, כבר הודה בחידוש העולם, ובידיעת הבורא והשגחתו, וגם בנבואה, והאמין בכל פינות התורה, מלבד שהודה שחסד הבורא גדול מאד על עושי רצונו שהוציאנו מאותו עבדות לחירות וכבוד גדול, לזכות אבותיהם החפצים ביראת שמו.

ולפיכך אמרו (אבות פ"ב מ"א) הוי זהיר במצוה קלה כבחמורה, שכולן חמודות וחביבות מאד, שבכל שעה אדם מודה בהן לאלקיו.

וכוונת כל המצוות שנאמין באלקינו ונודה אליו שהוא בראנו, והיא כוונת היצירה, שאין לנו טעם אחר ביצירה הראשונה. ואין אל עליון חפץ בתחתונים, מלבד שידע האדם ויודה לאלוקיו שבראו.

וכוונת רוממות הקול בתפלות וכוונת בתי הכנסיות וזכות תפילת הרבים זהו שיהיה לבני אדם מקום יתקבצו ויודו לאל שבראם והמציאם, ויפרסמו זה, ויאמרו לפניו בריותיך אנחנו.

ומן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בנסים הנסתרים, שהם יסוד התורה כלה. שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו, עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכולם ניסים. אין בהם טבע ומנהגו של עולם…" (רמב"ן, שמות יג פסוק טז).

מבואר בדבריו הקדושים שלמרות שאין רצונו ית' לעשות ניסים כל הזמן, בכל זאת אומה שחיה תמיד את זיכרון יציאת מצרים, היא אומה עם תודעה ניסית מובנית.

העם שלנו שונה משאר העמים, אשר מטבע ברייתם כפופים לחוקי הטבע ומשועבדים אליו. אנו העם אשר בעצם קיומו מאיר בעולם את העל-טבעי, את האפשרות של הנס על ידי התערבות אקטיבית של הבורא בבריאתו.

באותו עניין שמעתי מאאמו"ר הרב לוי גדלביץ' שליט"א מעשה שהיה באחד מבתי הספר הצבאיים בעולם כאשר אחד התלמידים קם ושאל את המורה : מה אפשר ללמוד ממלחמה פלונית שהייתה בישראל? השיב לו המורה: מהמלחמות של ישראל אין אנו יכולים ללמוד מאומה. כעס התלמיד והקשה: וכי זה בית ספר אנטישמי? השיב לו המורה: לא, אלא שבישראל, מרגע שפורצת מלחמה אין אנו יכולים לנתח ולמדוד את הנעשה שם בכלים טבעיים רגילים.

יהיו דברים אלו חיזוק לנפש העם לקראת הדיון המסכם בבית המשפט בהאג, שבו ידונו אבירי לב את זכותנו היהודית האנושית והלאומית להגן על ארצנו ועמנו.

הבה נזכור שלא מפיהם אנו חיים ועל חוקים ומשפטים כאלה נבקש ונתפלל: השיבה שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה והסר ממנו יגון ואנחה.

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן