שיתוף

תהליך שדורש סבלנות

חינוך הוא לא זבנג וגמרנו ואין שיטת פלא של כאן ועכשיו. בדור האינסטנט שלנו, התובנה הזאת מאתגרת, אבל אין דרך מהירה לחינוך

שיתוף

אם בעבר נאלצנו להגיע לדואר כדי לשלוח מכתב, היום ברגע אחד זה נעשה במייל או בכל פלטפורמה אחרת. אם בעבר המתנו בתור לבנק בכדי להפקיד צ'ק, היום ניתן לעשות זאת באפליקציה מכל מקום ובכל זמן.

מציאות זו לכאורה אמורה הייתה לייצר לנו פניות של זמן רב, לאחר שעברנו לפתרון הקסם המודרני. אך המציאות מוכיחה שבדורות הקודמים רוב האנשים הספיקו יותר, עם פחות מודרניזציה. קידום העולם הביא את האנושות לפיתוחים של "כאן ועכשיו". ככל שאתה מהיר יותר ונותן מענה במהירות שיא לאותו הצורך, אתה מבוקש יותר.

הבעיה המורכבת בקדמה הזו, היא הנפש של האדם, שזקוקה לתהליך התפתחותי בקצב רגוע ומדויק מרגע לידתו, ללא גלישה מהירה ודילוג על שלבי הליכה, או אוכל מהיר במשלוחים במקום חלב-אם או מאכלי ילדות כמרקים וכדומה. אוי לו לילד שהוריו יצפו שיגדל בקצב של סיב אופטי, או יאכל אוכל ממשלוחי וולט. הוא ייראה בסוף כמו בינה מלאכותית.

אם זה נכון בגדילה הפיזית וההתפתחות הגופנית, על אחת כמה וכמה שזה נכון בחינוך. כמה קשה בדור שלנו להבין שבחינוך יש צורך בתהליכים. סבלנות היא היכולת לסבול המתנה, עיכוב או התגרות בלי לכעוס או לדאוג, וכן היכולת להתמיד בשקט בהתמודדות מול קשיים. הניגוד של סבלנות הוא קוצר רוח. סבלנות נזכרת בחז"ל כאחת המידות והדרכים של השגת אמונה בבורא עולם והבנה שהכל לטובה, וכשאין אותה, כל אלו נפגעים.

שיטות "זבנג וגמרנו", "כאן ועכשיו", "קסם" הן אחיזת עיניים, גרימת אשליה לא קיימת בחינוך. שיטת פתרון עכשווי בחינוך היא הרמת ידיים וכניעה לחולשה ולכישלון. חינוך הוא תהליך לאורך שנים וכזה המקנה דרך לכל החיים, אך ורק אם הוא נעשה בהתמדה ובקפדנות, רק אז יש לו סיכוי להיקרא חינוך.

יסוד זה ניתן ללמוד בתורת רבינו הרש"ר הירש בפרשתנו: "רק התמסרות העם יום יום אל חזון התעודה היהודית המתגלם במקדש, התמסרות הבאה לידי ביטוי על ידי עבודת התמיד של הכהנים בתוך המקדש, משיגה את התכלית הזאת ועושה את המקדש למעון השכינה. זה תוכן הפסוקים המורים על הגשמת המטרה של כל בנין המקדש. מטרה זו לא הושגה אחת ולתמיד על ידי הקמת המקדש, היא רק נתאפשרה על ידי כך. המטרה תושג רק אם המקדש יתמלא חיים ויעשה את פעולתו על ידי מעשי ההתמסרות התמידיים של העם, כביכול נשימתו הלאומית של העם. זה טעם קרבן התמיד: התמסרות עולם של העם אל חזון תורת ה', שלשמו הוקם המקדש, חזון אשר הוא מטרת המקדש. משום כך בא הציווי על קרבן התמיד בהקשר ישיר עם קרבנות המילואים ובסמיכות הדוקה אליהם", עכ"ל.

מילת הקסם בחינוך היא "תהליכים". שיטת הקסם בחינוך היא "סבלנות". מי שעושה תהליכי חינוך בסבלנות זוכה להיות לא רק יהודי מאמין אלא כזה שיראה נחת מיוצאי חלציו ותלמידיו המחונכים.

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן