שיתוף

קשר הורים-מורים: הזדמנות להתחלות חדשות

שיתוף

הורים ומורים יקרים,
עם פתיחתה של שנת הלימודים החדשה, אנו ניצבים בפני הזדמנות ייחודית ליצור בסיס איתן לקשר פורה בין הבית לבית הספר. מחקרים רבים מספור מצביעים על יחסי הורים-מורים כגורם עוצמתי מאוד בהצלחת חינוך הילדים. הנתונים מראים שבמקרים של עימותים או ניכור, מי שנפגע בעיקר אלו התלמידים ועתידם.

בשנים האחרונות אני זוכה ללמד קורס שעוסק בנושא ואני רואה עד כמה הוא לא מדובר מספיק, והתוצאות, במקרי קצה של יחסי הורים ומורים שעלו על שרטון, מדברות בעד עצמן.

בדרך כלל הטור מכוון להורים, אך טור זה הוא משותף ומכוון ״גם וגם״. אם אתם הורים, שלחו אותו ברוח טובה ועם מילות נימוסין למורים. אם אתם מורים – שתפו אותו עם ההורים. ידע הוא כוח והוא מסייע לתקשורת מיטבית וליצירת שפה משותפת.

פרופ׳ יצחק פרידמן, חוקר חשוב בעולמות החינוך, מציע לנו כלי פשוט להבנת מערכת היחסים בין הורים לבית הספר. בואו נבין איפה אנחנו נמצאים בתוך הסקאלה שלו ונבדוק איך אפשר להצליח יותר בחינוך הילדים דרך ניהול קשר בריא עם השותפים שלנו.

המודל של פרידמן: הבנת דפוסי היחסים בין הורים לבית הספר

במודל קיימים ארבעה דפוסים מרכזיים ביחסי הורים-בית ספר, המבוססים על שני צירים: מידת ההזדהות עם מטרות בית הספר ומידת המעורבות בפעילויותיו:

1. לא מזדהים ולא מעורבים: הורים שאינם מזדהים עם הצוות החינוכי, בתוך תוכם הם אפילו מתוסכלים, אך גם אינם מעורבים או מפריעים למוסד.

2. מזדהים אך לא מעורבים: לעומת ההורים מהקבוצה הקודמת, ההורים כאן מזדהים עם הצוות החינוכי, ותומכים בהם, אך ללא נקיטת מעורבות ובלי לסייע למוסד בעשייתו החינוכית.

3. מעורבים אך לא מזדהים: בקבוצה זו נמצאים הורים המעורבים מאוד, ״אכפתניקים״, אך אינם מזדהים עם הצוות החינוכי – בשפה הלא פוליטיקלי-קורקט: הורים אלו הם "הסיוט של כל מנהל".

4. מזדהים ומעורבים: בקבוצה זו נמצאים הורים המזדהים עם מטרות בית הספר ועם הצוות החינוכי, ומעורבים באופן פעיל – כאשר הורים אלו לא מציקים מדי אלא פועלים בשותפות הם יהיו ״ועד ההורים המושלם".

אז תכל׳ס, מה עושים?

1. זיהוי וטיפוח דפוסי היחסים

מורים: נסו לזהות את דפוס היחסים של כל הורה עם בית הספר. זה יעזור לכם לתקשר באופן יעיל יותר. שימו לעצמכם מטרה לחזק את האמון של ההורים במוסד החינוכי. חשבו על התפיסה שלכם כלפי ההורים: האם הם ״נטל״ או ״נכס״?

הורים: חשבו על היחס שלכם למוסד החינוכי. האם אתם מזדהים עם מטרותיו? האם אתם מעוניינים להיות שותפים יותר? האם אתם מתנהלים מול המוסד באופן של ״שגר ושכח״ או שאכפת לכם, ואתם מוכנים להשקיע בילדיכם כדי שיצמחו לתפארת? האם אתם תופסים את אנשי החינוך כ״בייביסיטר״ זול או כמשאב של מקצועיות והכלה?

2. יצירת הזדמנויות למעורבות והזדהות

מורים: ארגנו ערב היכרות בתחילת השנה שבו תציגו את חזון בית הספר ומטרותיו. הציעו להורים מגוון אפשרויות למעורבות ושותפות, מרמות נמוכות ועד גבוהות של מחויבות.

הורים: הציעו עזרה. קבעו לכם ביומן לשאול את המורה לפני אירועים, חגים או טיולים: ״האם אני יכול/ה לעזור במשהו״? בקשו מילדכם לספר משהו טוב על המורה שלו ושלחו מכתב תודה עם העתק למנהל ולמפקח.

3. בניית אמון ותקשורת פתוחה

מורים: שלחו הודעה אישית לכל הורה פעם בחודש, עם נקודה חיובית על ילדם.

הורים: שתפו עם המורה מידע חשוב על ילדכם שיכול לסייע בקליטתו בכיתה. אל תניחו שהוא ינחש לבד. תעזרו לו לעזור לילדכם. זו משימה משותפת.

4. למורים – התאמת הגישה לכל קבוצת הורים

– עבור הלא מזדהים ולא מעורבים: נסו ליצור קשר אישי ולהבין מה חשוב להם בחינוך ילדיהם, ומה דרכי התקשורת המועדפות עליהם. הביעו אמפתיה לעבודה קשה של ההורים וצרו מבצעים ואירועים משתפים כגון: אבות ובנים, אמהות ובנות, מחברות קשר עם מחמאות וחתימות.

– עבור המזדהים אך לא מעורבים: הציעו הזדמנויות קלות ונגישות למעורבות. בדקו את תחומי העיסוק של ההורים ונסו לבקש מהם דברים שקשורים אליהם וניתנים לעשיה עבורם בקלות.

– עבור המעורבים אך לא מזדהים: נסו להבין את נקודות המחלוקת ולמצוא דרכים לגשר על הפערים. לעיתים מענה רך, אמפתיה והבהרה שמוסדות חינוכיים השתנו, והילדים היום חווים חוויה טובה יותר ממה שאותם הורים חוו (חשש של הרבה הורים) – יכולה לסייע.

– עבור המזדהים והמעורבים: הדגישו את האחריות והסמכות של המוסד על הנעשה בו אך בד בבד תנו להורים אלו תפקידי מפתח ואחריות משמעותית בפרויקטים בית ספריים.

5. קביעת ציפיות ונהלים ברורים

– הגדירו יחד את דרכי התקשורת המועדפות (וואטסאפ, מייל, טלפון) כולל שעות וימים לתקשורת שאינה חירום.

– קבעו לוח זמנים לפגישות ועדכונים קבועים לאורך השנה.

– הסכימו על גבולות ברורים: מתי ואיך לפנות זה לזה. קריטי ממש להצלחת התקשורת.

התמודדות עם אתגרים בתחילת השנה

1. מעורבות יתר: כאשר יש הורים מעורבים מאוד אך לא מזדהים, נסו לתעל את האנרגיה שלהם לכיוונים חיוביים ולמצוא דרכים לבנות הסכמות. הם רוצים לסייע – כבדו את זה.

2. ציפיות לא מציאותיות: במקרה כזה, קיימו דיאלוג פתוח כדי להתאים ציפיות ולבנות הבנה משותפת של תפקידי ההורים ובית הספר.

לסיכום, בתחילת השנה יש לנו הזדמנות ייחודית לעצב מחדש את היחסים בין ההורים למורים ולבנות שותפות חזקה.

יחד, תוך הבנה והתחשבות, נוכל ליצור סביבה חינוכית מיטבית עבור ילדינו.

שתהיה לילדנו ותלמידינו שנת לימודים פורייה, מוצלחת ומלאת שיתוף פעולה.

בהצלחה!

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן