שיתוף

קנאה בין אחים – איך מתמודדים עם זה?

יהיו רגעים שתחשבו שכבר הכל הסתדר ושוב זה יחזור, אבל אל תתייאשו. כל פעם שבה אנחנו מעבירים מסרים נכונים, נקלטת

שיתוף

בואו נדבר על נושא שכולנו מכירים, אבל לא תמיד יודעים איך להתמודד איתו – קנאה בין אחים. זה יכול להתחיל מ"אמא, למה הוא קיבל יותר ממני?" וללכת עד "את תמיד אוהבת אותו יותר!" ובמקרים שזה לא עושה עליכם רושם אתם עלולים לשמוע מילדים מניפולטיביים במיוחד אפילו משפטים כמו ״אמא שונאת אותי״. לא נעים.

המלצתי היא לא להתרגש במיוחד. קנאה היא רגש טבעי ונפוץ בקרב ילדים, ובמיוחד כשיש אחים בתמונה. יחד עם זאת כשהקנאה יוצאת משליטה, היא יכולה לזרוע מתחים, מריבות ופגיעה בקשר המשפחתי ולכן כדאי לנו לחשוב בכל זאת איך אנחנו, כהורים, יכולים לעזור לילדים שלנו להתמודד עם הרגש המאתגר הזה ולהשאיר אותו ככל האפשר על אש נמוכה.

הנה כמה טיפים שכדאי ליישם:

1. אל תתעלמו, תתמודדו – קנאה היא חלק מהדינמיקה המשפחתית, ולכן חשוב להכיר בה ולא להתעלם ממנה. הקשיבו לילד, נסו להבין מה עומד מאחורי הקנאה, ועזרו לו למצוא דרכים לבטא את עצמו בצורה בונה.

2. שימו לב להוגנות – ילדים רגישים לחוסר הוגנות. שימו לב שאתם לא נותנים יתרונות או מתייחסים בהעדפה לילד אחד על פני האחר, אך גם התאימו את היחס לצרכים האישיים של כל ילד.

3. חגגו את הייחודיות של כל ילד – במקום להשוות, הדגישו את הכישורים והתכונות הייחודיים של כל ילד. עזרו לכל אחד למצוא את הכוחות שלו ולטפח אותם.

4. נסו להבין את שורש הקנאה – לפעמים, קנאה נובעת מצרכים רגשיים לא מסופקים. נסו להבין מה הילד באמת צריך ותנו לו את זה.

5. עודדו שיתוף פעולה במקום תחרות – במקום לעודד תחרותיות בין האחים, צרו הזדמנויות לשיתוף פעולה ועבודת צוות. משחקים, פרויקטים או מטלות שהם עושים ביחד יכולים לבנות קשר ולהפחית מתחים. למשל, אצלנו בבית יש משימה להכין לשבת מאכל שכמה שיותר ילדים עזרו בשלבי ההכנה שלו.

6. למדו אותם אמפתיה – עזרו לילדים להבין את נקודת המבט של האחר. עודדו אותם לדמיין את עצמם בנעליים של הזולת.

7. היו דוגמה אישית – ילדים לומדים יותר ממה שהם רואים מכם. בואו נהיה המודל הטוב ביותר שאנחנו יכולים להיות.

8. תנו זמן אישי לכל ילד – השקיעו זמן איכות אישי עם כל ילד בנפרד, לחיזוק הקשר והערך העצמי. זה מפחית את הצורך להתחרות על תשומת לב.

9. עודדו את הילדים לפתור סכסוכים בעצמם – גם אם תתערבו כשצריך, תנו לילדים הזדמנות לפתור מחלוקות בעצמם ולמדו אותם כלים לפתרון סכסוכים, כמו הקשבה, פשרה וחשיבה יצירתית. האמון שלכם ביכולת שלהם לנהל את היחסים ביניהם יעצים אותם ויקנה להם כלים חשובים לחיים.

הרמח"ל במסילת ישרים כותב: "בשבעה דברים נבחן האדם… אם תמצא לומר אף באחיו". קנאה בין אחים היא אתגר, אך גם מנוף לצמיחה אישית וקבוצתית. אנחנו ההורים יכולים להפוך את הקנאה מכוח הרסני לכוח מאחד, ללמד את ילדינו לראות את הטוב בכל אחד ולאהוב זה את זה ללא תנאי.

העבודה על קנאה בין הילדים לא תמיד תהיה קלה. יהיו רגעים שתחשבו שכבר הכל הסתדר ושוב זה יחזור, אבל אל תתייאשו. כל פעם שבה אנחנו מעבירים מסרים נכונים, נקלטת. ולטווח הארוך, ההשקעה לגמרי משתלמת.

בהצלחה!

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן