שיתוף

עשית לך רב?

שיתוף

מעשה באחד מתלמידיו של הגרב"מ אזרחי זצ"ל בישיבת 'עטרת ישראל', שהחליט לעזוב את הישיבה ולעבור לישיבה אחרת. קודם עזיבתו נכנס אל הגרב"מ זצ"ל כדי להודיע על עזיבתו ולהיפרד. הגרב"מ האזין לדבריו, איחל לו הצלחה, ולא דיבר עמו עוד מאומה על הנושא. כעבור תקופה, החליט התלמיד לחזור לישיבה, ונכנס שוב אל הגרב"מ כדי לבקש את רשותו לחזור. מששמע זאת הגרב"מ, החל להוכיחו על התנהלותו הראשונה, ושאל: "מעיקרא מאי קסבר? וכי אין יותר מה לקבל אצלנו שהחלטת לעזוב?", וכך האריך עמו בדברים נוקבים עד שהבין התלמיד כמה רחוק היה מלנצל את גדולתו של רבו.

כששמעתי מעשה זה לראשונה עלתה בי תמיהה: מדוע הגרב"מ הוכיחו דווקא כשחזר לישיבה? וכי לא היה מתאים יותר להוכיחו כשעזב? הלא כעת רצונו לחזור ולא לעזוב! אך לאחר עיון ומחשבה [כדרך שלימדנו הגרב"מ זצ"ל] חושבני שהבנתי מקצת דרכיו.

חז"ל אומרים במסכת אבות (א, ו): "עשה לך רב". ומעודי תמהתי, מהי הלשון "עשה", מדוע לא אמרו בפשטות: "יהא לך רב"? מהי העשייה המיוחדת הנדרשת כאן? אך נראה לבאר, שישנם תלמידים רבים שכבר יש להם רב, ואף על פי כן הם לא עשו להם רב מעולם!

וביאור הדברים: לרובנו יש "רב" במסגרת מסוימת המקיפה אותנו: רב בית הכנסת, המו"ץ השכונתי, ה'מגיד שיעור' בדף היומי, וכו' וכו'. אולם לעיתים אנו רואים בהם כדמויות רקע ותו לא, טובים ומועילים לשעתם – ולשעתם בלבד, אך כאשר נדרשים אנו לקבל החלטות כבדות משקל, בין ברוחניות, בין בענייני שלום בית, חינוך הילדים או פרנסה, נוטים אנו לשכוח את גודל החשיבות לשמוע 'דעת תורה', ומסתפקים בעצות הסובבים אותנו וב"כליות יועצות" שבליבנו פנימה. אולם בכך אנו מחמיצים את הטובה הגדולה שנתן לנו ה', באומרו: "ובו תדבק" – "הדבק בתלמידי חכמים!" (כתובות קיא, ב). וחז"ל הבטיחונו (שמות רבה ג, ח): "כל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל", והוסיף על כך ספר החינוך: "שכל הרגיל עמהם לא במהרה הוא חוטא!".

כך נראה לי לפרש גם את הנהגתו של הגרב"מ זצ"ל באותו מעשה. בשעה שהתלמיד עזב, הרגיש הגרב"מ שהוא אינו רואה בו "רבו". אמנם יש לו רב, אך הוא לא עשה אותו לרבו! לכן לא ראה הגרב"מ כל טעם להוכיחו, שהרי אינו תלמידו! אך בשעה שהחליט התלמיד לחזור לרבו, אז הוא "עשה" לו רב, ומעתה ראה הגרב"מ תועלת להוכיחו למפרע, וזכה התלמיד לקיים "ובו תדבק".

ממעשה זה עולה מסר לכל יהודי: אל תסתפק בכך שיש לך רב כדמות רקע. בחר לך ת"ח יר"ש ואיש אמת, ועשה אותו לרבך המובהק! כך תזכה לכל ההבטחות הללו של חז"ל, ובנוסף תשמש דוגמא ומופת לילדיך כאדם המעריך את התורה ושומע לדעתה.

יהי רצון שנזכה!

הכותב הינו ראש קהל בבית הכנסת 'אור שמואל' רמות 360 ירושלים

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן