שיתוף

עולמך תראה בחייך

פרידה מראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר זצ"ל

שיתוף

כי הוו מפטרי רבנן מבי ר' אמי ואמרי לה מבי ר' חנינא אמרי ליה הכי: עולמך תראה בחייך ואחריתך לחיי העולם הבא ותקותך לדור דורים לבך יהגה תבונה פיך ידבר חכמות ולשונך ירחיש רננות עפעפיך יישירו נגדך עיניך יאירו במאור תורה ופניך יזהירו כזוהר הרקיע שפתותיך יביעו דעת וכליותיך תעלוזנה מישרים ופעמיך ירוצו לשמוע דברי עתיק יומין (ברכות יז.).

בעמדנו עדיין בשעה שמתנו מוטל לפנינו, בזמן בו אנו נפרדים מרבנו ראש הישיבה הרב ברוך ב"ר משה ויסבקר זצ"ל, חשבתי שדברים אלו הם הפרידה המתאימה לראש הישיבה זצ"ל.

קשה לחשוב שרבנן בעלי הלכה יהיו נפטרים מאת רבם מתוך גיבוב מליצות פיוטיות בעלמא, מבלי להצפין בהם רעיון עמוק, מבלי להביע על ידיהם איחול ומשאלות לב ראויים. ואולי ננסה להגיע למקצת עומקם של דברים.

"עולמך תראה בחייך" – כביאור המהרש"א: עולם הזה, והכוונה, כל אדם שמתמסר לטובת הכלל ועוסק בצרכי ציבור באמונה, הריהו מאבד את חייו הפרטיים ואינו נהנה מעולמו הוא, את עצמו הוא מקריב בעד חיי אחרים, ועל כן ברכוהו שיראה את עולמו בחייו, שחייו הפרטיים לא יקופחו על ידי שליחותו הציבורית.

ובאופן אחר יש לפרש – עולמך, כלומר העולם הבא, והיינו לפי הפירוש על דרך חלוקת העולם על ידי יצחק לבניו, עשיו נטל את העולם הזה ויעקב את העולם הבא, אולם בוודאי שגם יעקב נטל עולם הזה, אלא שיהודי טועם בעולם הזה טעם של עולם הבא. וזוהי כוונת המאמר "עולמך תראה בחייך", תתקיים בך ברכת יצחק אבינו במלואה, ותזכה לעולם הבא שכולו אחד, שאין בו פירוד בין הווה לעתיד, אלא שהוא עולם מכאן ולהבא, את העולם הבא שכולו אמת תראה כבר בחייך.

ואולי יש כאן עומק נוסף. עולמך – כלומר משאת נפשך. כל אדם בעל דרגה מוסרית בונה לו ברוחו פנימה עולם אחר, עולם אידיאלי. המציאות הקיימת אינה מנחת את דעתו ושואף הוא לתקן ולחדש את העולם במלכות של מוסר וצדק. הוא רואה בחזונו עולם שכולו טוב ויפה, בנוי על יסודות הצדק המוחלט. אולם לא כל אדם זוכה לכך שחזון ליבו יתגשם בחייו.

גם שיטת לימוד צריכה בהכרח לתקופת גידול והתפתחות של זמן. כדי להתחזק ולכבוש את הלבבות ולשנות את התנאים עד שתכה שורשים בקרקע המציאות. כך היא דרכה של התגשמות חזון לב, ולפעמים תקופה זו נמשכת ימים רבים. ועל כן אמרו לו "עולמך תראה בחייך", כלומר שתזכה לראות בהתגשמות עולמך בחייך.

ראש הישיבה זצ"ל היה מהחלוצים, שכבר לפני שנים רבות צפה בשינוי הגדול ובצורך הרב לפתוח ישיבה, להנחיל משנת רב לתלמיד בצורה פרטנית ובאופן לימוד שונה. המוסכמות שכל בחור בזמנו הלך או לישיבת פוניבז' או לישיבת חברון נפרץ גם הוא, ומאז צצו ופרחו להן עשרות ישיבות חשובות וטובות.

ראש הישיבה שהקריב את חייו הפרטיים בעד תלמידיו, ראש הישיבה שזכה בברכת יצחק אבינו במלואה, זכה לעולם הבא מכאן ולהבא, שאת העולם שכולו אמת ראה בחייו, ובעיקר את משאת נפשו לראות צורה של בן ישיבה, בשיטת הלימוד, בזמני הלימוד, ובקשר בין רב לתלמיד, זהו לראות בהתגשמות עולמו בחייו.

יזכנו ה' שתלמידיו בעבר ובהווה ימשיכו את תורתו ומשנתו ונזכה לראות את משיח צדקנו במהרה בימינו אמן.

הכותב הינו ראש קהילה בשכונת רמות בירושלים ובוגר ישיבת בית מתתיהו

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן