שיתוף

מנהיגות אמת בדרכו של משה רבינו

לימוד מפרשת השבוע על מהות המנהיגות היהודית

שיתוף

בפרשת השבוע אנו לומדים על בקשת משה רעיא מהימנא: "יפקוד ה' אלוקי הרוחות איש על העדה". משה רבינו מבקש עבור ישראל מנהיגות עם סטנדרטים ומאפיינים מסוימים. מהי המשמעות בביטוי "אלוקי הרוחות איש על העדה"?

דרשו חז"ל: "אלוקי הרוחות" – שאין דעתן של בני אדם דומות זו לזו. משה מבקש מה' יתברך מנהיג שידע להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד.

על פי הפשט, חשוב שמנהיג אמיתי לא יהיה רודן וישליט דרך אחת אחידה על כולם, אלא יידע למפות ולזהות את הצרכים והדפוסים השונים. עליו לשלב בין מנהיגות והנעה לפעולה אחידה של קיום התורה והמצוות, לבין יכולת הקיבול המשתנה והשפה האינדיבידואלית הנדרשת מול כל יחיד.

הבית ישראל זצ"ל כתב: "העניין נראה על פי דאיתא 'ונקדשתי בתוך בני ישראל' שעל ידי ישראל הקב"ה נתקדש, וכל אחד מישראל יש לו עבודה מיוחדת לתקן… כי עבודות בני ישראל מעלים חן לפני ה' יתברך… אבל כנראה נצרך גם להתאחד כללות בני ישראל… והמנהיג נצרך לאחד אותם, וזה שביקש משה רבינו עליו השלום 'אלוקי הרוחות' שיהיה סובל כל אחד ואחד ומביאם לעבודת ה'…".

מבואר כאן יסוד נפלא שמנהיגות אמת של כלל ישראל היא יכולת השילוב בין הבנת ומיפוי המצב הפרטי המדויק של כל נפש מישראל, יחד עם הנעה לפעולה אחידה של התורה והמצוות.

מוהר"ן כתב על מנהיגותו של משה רבינו: "והדרך שעשה משה הוא כך, שמשה קישר את עצמו אפילו לפחות שבישראל ומסר נפשו עליהם… וזה פירוש 'ויקהל משה' שמשה היה מאסף ומייחד ומקשר את עצמו עם כל ישראל, אפילו עם הפחות שבפחותים…".

לפי מוהר"ן, גם אם לא נגיע למדרגתו של משה, עלינו לשאוף לכך. ה' יתברך מורה לנו: מול כל יהודי, גם זה שנסוג לחלוטין מה' יתברך, תבחר אקטיבית לחפש ולבקש בו את הנקודה האלוקית שבוודאי קיימת בו. אל תתייאש מלחפשה בכל כוח, כי היא בוודאי נמצאת שם תמיד. כשתמצא את אותו חלק חיובי, תוכל להתחבר עמו ולהיות עמו יחדיו ממש.

לסיום הדברים, חשוב לי להכיר טובה לאכסניה היקרה – ארגון 'אחוות תורה'. זכיתי השבוע, בנוסף לטור השבועי, להקליט פרק בפודקאסט 'מפה לשם', בהנחיית עורך עלון זה. מומלץ לשמוע.

חשוב לי לציין שאני רואה בארגון המיוחד הזה מעין הדברים דלעיל – ארגון שחרט על דגלו לשאת, לסבול, להכיל ולהקשיב לכל נשמה ונשמה במסעה לקרבת ה' יתברך וקיום תורתו. הם עמלים בנחישות ובעקשנות דקדושה להרחיב את גבולות הקדושה, במנהיגות אמת בדרכו של משה רעיא מהימנא.

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן