הורים יקרים,
בטור הקודם עסקנו במיומנויות הבסיסיות החיוניות לחיים תקינים. הפעם נתקדם לשלב הבא: המיומנויות המתקדמות שנבנות על גבי היסודות הללו. פיתוח מיומנויות מתקדמות מצריך התנסות מעשית והתמודדות עם אתגרים מורכבים יותר ולשם נחתור בטור הזה.
המיומנויות המתקדמות
תהליך קבלת החלטות מושכלת כולל זיהוי הבעיה, ניתוח מידע, שקילת חלופות והשלכותיהן, וקבלת החלטה מאוזנת.
ניהול משימה מתחיל בתכנון ארוך טווח (נתחיל בשבועי). יש לחלק משימות לשלבים לפי זמנים, להעריך משאבים, לבצע מעקב והתאמות, ולהוביל לסיום מוצלח.
חשיבה רפלקטיבית היא כנראה המיומנות החשובה ביותר כיום. היא כוללת התבוננות פנימית, זיהוי דפוסים, הבנת קשרי סיבה-תוצאה, והסקת מסקנות חיוביות ליישום עתידי.
עבודת צוות מתבססת על שיתוף פעולה, חלוקת תפקידים, תקשורת יעילה, פתרון קונפליקטים ופיתוח מנהיגות.
דרכי הקניה והטמעה
פיתוח המיומנויות מתבצע במספר מישורים: למידה התנסותית: יצירת הזדמנויות מעשיות לעשייה, מתן אחריות על פרויקטים ועידוד יוזמות אישיות תוך ליווי הורי או מקצועי – חשוב לעודד את הילד להתייעץ עם אנשי מקצוע כשנדרש. שילוב משימות משפחתיות: תכנון אירועים משפחתיים, ניהול תקציב אישי (דמי כיס), ארגון טיולים ופעילויות, או אחריות על פרויקט ביתי. מעורבות קהילתית: התנדבות, השתתפות ביוזמות חברתיות, עזרה הדדית וקבלת תפקידים משמעותיים. השקעה בתרגול: משחקי תפקידים, ניתוח מקרים (כמו תכנון תקציב או אירועים), ולמידה מניסיון אחרים.
פיתוח המיומנויות מתבצע במספר מישורים מקבילים:
ראשית, דרך למידה התנסותית: יצירת הזדמנויות מעשיות לעשייה בפועל, מתן אחריות למתבגר על פרויקטים ועידוד יוזמות אישיות של המתבגר תוך ליווי הורי ו/או מקצועי בעת הצורך – כדאי להשקיע בזה – ילד צריך לקבל מכם דחיפה לדעת להתייעץ עם אנשי מקצוע כשצריך, בדיוק כמו שאתם עושים זאת (עם רב, יועץ משכנתאות, שמאי, וכו’).
שנית, באמצעות שילוב משימות משפחתיות כמו תכנון אירועים משפחתיים על ידי הילדים, ניהול תקציב אישי (דמי כיס), ארגון טיולים ופעילויות למשפחה ולכיתה, או אחריות על פרויקט ביתי לבחירת הילד.
שלישית, דרך מעורבות קהילתית הכוללת התנדבות מאורגנת, השתתפות ביוזמות חברתיות, עזרה הדדית וקבלת תפקידים משמעותיים.
רביעית, השקעה בתרגול באמצעות סימולציות, צרו משחקי תפקידים, בצעו ניתוח מקרים של סיטואציות אפשריות (למשל: נגמר התקציב בתכנון יום הולדת לאחד האחים הקטנים), תרגלו סיטואציות שדורשות התנסות (למשל: בניית תקציב), ועודדו את הילדים ללמידה מניסיון אחרים.
אתגרים והתמודדות
העבודה על פיתוח מיומנויות מלווה במספר אתגרים משמעותיים:
1. התמודדות עם חשש מכישלון: באמצעות יצירת סביבה בטוחה לניסוי בלי האשמות, הדגשת הלמידה מטעויות, חיזוק הביטחון העצמי באמצעות פידבקים על ההשקעה וכמובן – מתן גיבוי ותמיכה ברגעים קשים.
2. התמודדות עם מורכבות המשימות: באמצעות פירוקן לשלבים קטנים והדרגתיים, ליווי צמוד בהתחלה והגדלה הדרגתית של האתגר. וגם – חגיגת הצלחות ביניים.
3. התמודדות עם קושי בהתמדה: באמצעות הצבת יעדים ריאליים תלויי גיל והתפתחות, מעקב ותיעוד התקדמות, יצירת מערכת תמריצים ומתן שותפות בקביעת המטרות
עקרונות מנחים להורים
חשוב לפעול תוך התמקדות בשלושה מישורים עיקריים. המישור הראשון הוא ההתאמה האישית, המתבטאת בעיקרון של “חנוך לנער על פי דרכו”. זה כולל זיהוי נטיות אישיות, בחירת אתגרים מתאימים והתחשבות בקצב האישי של כל ילד. המישור השני הוא הליווי ההורי או המקצועי, הכולל הדרכה צמודה בתחילת הדרך, מתן משוב בונה תוך כדי התהליך, זיהוי מוקדם של קשיים והתייעצות עם מומחים כשהדבר נדרש. המישור השלישי הוא שיתוף הפעולה המשפחתי, המתבטא בחלוקת אחריות נכונה, יצירת מערכת תמיכה הדדית (למשל סבב שבו כל אחד משתף את האחרים בקושי) ועידוד למידה משותפת.
סימני התקדמות חיוביים
ניתן לזהות התקדמות משמעותית בשלושה תחומים מרכזיים. בתחום העצמאות, נראה יותר יוזמות אישיות, קבלת אחריות על תחומים, חיפוש אתגרים חדשים וקבלת החלטות עצמאית. בתחום הבגרות הרגשית, נבחין ביצירת יכולת הוויסות העצמי, התמודדות טובה יותר עם תסכולים, פיתוח המודעות העצמית ועלייה ברמת האמפתיה לאחרים. בתחום המיומנויות החברתיות, נראה שיפור באפקטיביות התקשורת, ביכולת לעבוד בצוות, בביטויי מנהיגות טבעית ובפתרון קונפליקטים ביתר קלות וב”זרימה”.
לסיכום:
פיתוח מיומנויות הוא שלב חיוני בהכנת ילדינו לחיים עצמאיים המשלבים תורה ודרך ארץ. עלינו לפתח בילדינו את היכולת להתנהל בחברה, להוביל ולהשפיע לטובה.
המלצות מעשיות: התחילו מוקדם ככל האפשר; בנו תכנית הדרגתית; שתפו את הילדים בתהליך; היו סבלניים ועקביים; חגגו הצלחות והתקדמות.
בהצלחה!