שיתוף

לחזק את שריר האמונה

בתוך הקושי והניסיונות הקשים אנו מתחזקים בעזרת האמונה ועלינו להנחיל אותה גם לילדינו

שיתוף

הניסיונות הגדולים שאנו עוברים בעשור האחרון הם ללא ספק ניסיונות משמעותיים ואנו עומדים בפני דבר גדול כמבואר בכתובים, אך בתוך כל זה חובה עלינו לחזק את האמונה הבלעדית בבורא עולם, לא רק אצלנו אלא גם ובעיקר בנפש צאצאינו, הדורות הבאים.

במכות מצרַים הכה הקב"ה בשני סוגי מכות את המצרִים: בחרב ובדבר. חרב, זו המכה החיצונית – מלחמות; דבר, זו המכה הפנימית – מחלות. עם ישראל חווה בשנים האחרונות מזה ומזה לצד ניסים גלויים, ומה שמחזיק אותנו היא האמונה שהנה משיח בא ויקויים בנו בקרוב "והוא יגאלנו שנית" – "כימי צאתך מארץ מצרים הראנו נפלאות".

דוד המלך אומר בתהילים: "לולי ה' שהיה לנו בקום עלינו אדם, אזי חיים בלעונו בחרות אפם בנו". מסביר המלבי"ם: "שאז בקום עלינו אדם בחרות אפם בנו להאבידנו היו בולעים אותנו חיים". רק האמונה בבורא עולם וברוב חסדיו היא שנותנת לנו הכוח לעבור את תהליכי הגאולה.

הניסיונות הם אמיתיים ולא קלים, אבל באמונה שאנו מאמינים בבורא עולם הטוב והמטיב אנו מבינים שהקב"ה ממתיק לנו את הקושי על ידי האמונה בו. צריך לחשל את בני הנוער בהבנה הזו שאכן ישנם ניסיונות שלא הכרנו, אבל אבות אבותינו הכירו וידעו שיש דרך אחת בלבד להתמודד איתה: אמונה בה' ובמשה עבדו ובתורת אמת.

לא לחינם, עוד לפני קבלת התורה, עם ישראל מתמודד עם פרשה של המתקת המים המרים. וכך אנו אומרים בתפילת הגשם בשמחת תורה (כמה משמעות זה מקבל כשנזכרים מתי אמרנו את זה בפעם האחרונה): "זכור שנים עשר שבטים שהעברת בגזרת מים, שהמתקת למו מרירות מים, תולדותם נשפך דמם עליך כמים, תפן – כי נפשנו אפפו מים".

וכך מסביר את זה הרש"ר הירש וממתיק את הדברים: "והתורה הזאת – אשר דורשת שכל רגע ורגע מחיינו היומיומיים ינוצל לעבודת ה' – תובעת כדבר שאי אפשר בלעדיו, בטחון גמור שה' נמצא בכל עת ובכל מקום. התורה דורשת את הוודאות, שאם נעשה את רצונו, הוא ינחה אותנו בטוחים ומאושרים, דרך המדבריות השוממים ביותר של חיינו, וימתיק לנו את האירועים המרים עד מאד שהחיים יכולים להביא לנו, זאת הייתה ההקדמה לתורת ה', שעליהם ללמדה במדבר. הנסיון הראשון יהיה במרה. במשך שלושת ימים לא מצאו כל מים, והמים שמצאו לבסוף היו מרים. ואז הורה ה' למשה על גזיר עץ; הוא זרק אותו למים, והמים נעשו מתוקים. שָׁם, באותו המקום, על ידי אירוע זה שעבר עליהם, נוכחו לדעת שאף מאורעות החיים המרים ביותר יומתקו על ידי מצוות ה' הקשורות להם; ושם קבע להם ה' את יסודות החוק והמשפט, ולימדם שחוקיו ומשפטיו הם רפואה לכל תחלואי הגוף והחברה, 'כי אני ה' רופאך'". עכ"ל.

העורף החזק ביותר שהוכיח את עצמו באלפי שנות גלותנו זו תורת ה' באמונה שלמה, ואין לנו שיור אלא התורה הזאת. אבל חובה עלינו לתת ביטוי קבוע לתחושה זו אל מול הדור הצעיר, לחנכם ולתת להם את כלי האמונה עוד טרום קבלת התורה. ושלא תישאר אמונה זו רק בליבו בלבד, אלא לדאוג שזה יהיה בליבו ובלב כל אדם. במיוחד בלב בני ביתו.

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן