שיתוף

חינוך למנהיגות – הכרח קיומי בתקופתנו

להצמיח מנהיגים מהבית: מדריך להורים ומחנכים לפיתוח יכולות הובלה והשפעה בקרב הדור הצעיר

שיתוף

אחת המטרות של החינוך החברתי-ערכי, היא פיתוח מנהיגות בקרב הנוער. בעידן הנוכחי, חינוך ילדינו למנהיגות אינו מותרות – זהו הכרח קיומי. הסיבה לכך היא שאנו חיים בעולם שבו כוחות רבים מנסים להשפיע ולעצב את תפיסת העולם שלנו ושל ילדינו. המדיה, התנועות החילוניות, התרבות הצרכנית, הפרסומות – כולם מתחרים על תשומת הלב ועל הלבבות.

אם לא נחנך את ילדינו להיות מנהיגים, הם עלולים להיות מונהגים על ידי הכוחות האלה, להיסחף אחר ערכים ומסרים שמנוגדים לאורח החיים היהודי שאנו מאמינים בו.

כיהודים מאמינים, אנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות צופים פסיביים בעולם שמשתנה במהירות. אנו נדרשים להיות שחקנים פעילים, מעצבי מציאות, מנהיגים שפועלים מתוך הערכים והאמונות שלנו. וזה מתחיל בחינוך שאנו נותנים לילדינו בבית.

הנה כמה דרכים לטפח את המנהיגות בילדים שלנו, תוך דגש על טיפוח תחושת השייכות, האחריות והמסוגלות:

1. טיפוח תחושת שייכות

עזרו לילדים להרגיש חלק בלתי נפרד מהמשפחה, מהקהילה ומעם ישראל כולו. ספרו להם סיפורים על ההיסטוריה המשפחתית והקהילתית, הדגישו את השייכות לכל עם ישראל בחגים ובמועדים, ועודדו אותם להשתתף בפעילויות של אחדות העם בגווניו השונים. ככל שהם ירגישו יותר שייכות, כך יגבר הרצון שלהם לתרום ולהנהיג.

2. חיזוק תחושת אחריות

תנו לילדים תפקידים ומשימות בהתאם לגילם ויכולותיהם. זה יכול להיות בעזרה בבית, בהדרכת אחים צעירים יותר או בהתנדבות בקהילה. הראו להם שאתם סומכים עליהם ומאמינים ביכולתם לקחת אחריות. עם הזמן, הם יפנימו את תחושת האחריות וייקחו יוזמה גם בתחומים נוספים.

3. פיתוח תחושת מסוגלות

עודדו את הילדים לחלום בגדול ולהאמין ביכולתם להגשים. חגגו את ההצלחות שלהם, גם הקטנות, ועזרו להם ללמוד מהאתגרים והכישלונות. כשהם יאמינו בעצמם ובכוחות שלהם, הם לא יפחדו לצאת מאזור הנוחות ולקחת על עצמם תפקידי הובלה.

4. דיאלוג על ערכים ובחירות

שוחחו עם הילדים על הערכים והאמונות שמנחים אתכם בחיים ובהחלטות שאתם מקבלים. הראו להם איך אתם שוקלים דילמות מוסריות ומתמודדים עם לחצים חברתיים. ככל שהם יבינו יותר את תהליכי החשיבה והבחירה שלכם, כך יוכלו ליישם אותם בעצמם כשיגיעו לצמתים משלהם.

5. הענקת אוטונומיה הדרגתית

ככל שהילדים גדלים, תנו להם יותר מרחב לקבל החלטות ולעצב את חייהם. כמובן, תוך השגחה והדרכה מתאימה. זה יכול להיות בבחירת חוגים וחברים, בניהול זמן הפנאי או בהתנדבות לתפקידים בבית הספר. ככל שהם יתנסו יותר בלהוביל את עצמם, כך יפתחו את היכולות והביטחון הנדרשים למנהיגות.

6. העצמה דרך סיפורי מופת

חשפו את הילדים לסיפורים על מנהיגים יהודיים לאורך ההיסטוריה ובימינו. דברו על האתגרים שעמדו בפניהם, על ההחלטות הקשות שנאלצו לקבל ועל ההשפעה העצומה שהייתה להם. סיפורים אלה יכולים לשמש השראה ומודל לחיקוי, ולהראות לילדים שגם הם מסוגלים להוביל שינוי.

ביניים: לא לגונן, להכין

זכרו, המשימה שלנו איננה רק לגונן על הילדים מפני העולם, אלא להכין אותם אליו. לתת להם את הכלים, הביטחון והאמונה להתמודד עם האתגרים, לצלוח את המכשולים, ולהוביל בעוצמה ובחמלה.
גם אם נתעלם מהעולם ונסתיר אותו מהם בגיל צעיר, הם יפגשו אותו בגיל ההתבגרות ממילא, אך בלי התיווך ורשת הביטחון שלנו. החיסון צריך לבוא לפני החשיפה.

אנו חיים בזמנים מרתקים ומאתגרים. הרבה דברים משתנים, הרבה ודאויות מתערערות. אבל דבר אחד נשאר קבוע ויציב – התורה והערכים שלנו. זהו המצפן שיכול וצריך להנחות אותנו ואת ילדינו בנתיב החיים.

אנחנו צריכים לגדל דור שבניו יודעים לעמוד איתן מול הרוחות המנשבות, ולהוביל את עצמם, את משפחתם ואת האחרים, בדרך של אמת.

בעולם משתנה, המנהיגות היהודית האותנטית היא צורך השעה. אין בזה ואקום. אם לא נחנך את הילדים שלנו להיות כאלה, מישהו אחר יהיה שם, עם עולם ערכים שונה, ותפיסות שונות. זה סיכון גדול מדי.

בהצלחה!
שניאור

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן