שיתוף

ואפילו בהסתרה

למה יעקב ביקש לשים רווח בין עדר לעדר ומהי מורשת הקרב של החשמונאים? בימים ההם, בזמן הזה

שיתוף

אשרינו מה טוב חלקנו שתורתנו הקדושה מעניקה לנו הדרכה וכלים מדויקים ואפקטיביים למצבנו המאתגר.

בפרשת השבוע יעקב שולח דורון לעשו ומצווה את השליחים "ורווח תשימו בין עדר ובין עדר". מהו המסר הרמוז בהנהגה זו של יעקב אבינו?

איתא בליקוטי מוהר"ן קמא סימן קצה וז"ל: "בַּצָּר הִרְחַבְתָּ לִּי (תהלים ד) הַיְנוּ שֶׁגַּם אֲפִלּוּ בְּהַצָּרָה בְּעַצְמָהּ, הַשֵּׁם יִתְבָּרַך מַרְחִיב לָנוּ כִּי אִם יִסְתַּכֵּל הָאָדָם עַל חַסְדֵּי ה' יִרְאֶה שֶׁאֲפִלּוּ בְּעֵת שֶׁהַשֵּׁם יִתְבָּרַך מֵצֵר לוֹ גַּם בְּהַצָּרָה בְּעַצְמָהּ, הַשֵּׁם יִתְבָּרַך מַרְחִיב לוֹ, וּמַגְדִּיל חַסְדּוֹ עִמּוֹ".

לפי יסוד זה כתב רבי נתן מברסלב (ליקוטי הלכות) וז"ל: "כי באמת בכל צרה שבעולם יש בתוכה הרחבה, בחינת בצר הרחבת לי. שזה בחינת ורווח תשימו בין עדר ובין עדר הנאמר ביעקב אבינו. על הצרות והגלויות שכיוון יעקב ליתן רווח בין הצרות, כי יעקב הכניע קליפת עשו וישמעאל, שהם רוצים לעקם את הלב בעת צרה כאילו אפס תקווה ח"ו, אבל יעקב אבינו הכניע אותם וציווה לשמור שיהיה כל עדר ועדר לבדו. ליתן רווח בין הצרות שאפילו בעת הצרה ח"ו יסתכלו על הרווח וההרחבה שהשי"ת הרחיב עמו וגמל לו טובות מעודו וגם בהצרה בעצמה מרחיב לו ועל ידי זה יוכל לצעוק להשי"ת ויהיה ניצול לגמרי מכל הצרות בחסדו הגדול ונפלאותיו.

"וכל זה הוא בחינת חנוכה. היינו כי כל ימי הבית שני לא הייתה גאולה שלמה. היינו כי עיקר ימי הבית השני לא היה רק בבחינת ורווח תשימו בין עדר ובין עדר, שפעל יעקב אבינו שיהיה תמיד רווח והרחבה בין צרה לצרה, כדי שיהיה כוח להתחזק ולסבול מרירות הגלות. והקליפה של מלכות יוון הרשעה ראתה והבינה זאת שהבית הזה לא יתקיים וייחרב בוודאי רק שהוא הרחבה ורווח בין גלות לגלות כדי שיוכלו ישראל להתקיים. על כן רצתה להתגבר על ישראל, ולהחריב תיכף עבודת בית המקדש כדי שיהיה הגלות והצרות תכופות ומחוברות יחד, כדי שלא יוכלו ישראל להתקיים, על כן חמל השי"ת על עמו והפר מחשבות שונאינו, שעל ידי זה קבעו שמונת ימי חנוכה אלו ועשו לנו יום־טוב חדש והמשיכו אור ותיקון נורא כזה בעולם שעל ידי ימי חנוכה הקדושים יהיה לנו כוח תמיד להמשיך עלינו הדרך הקדוש הזה של תודה והודאה שבכל הצרות שאנו סובלים בגלות הארוך הזה נוכל להחיות את עצמנו על ידי שנזכור נפלאותיו עד הנה ונודה ונשבח אותו תמיד".

למדנו כאן כלי מדויק להתמודדות עם מה שעובר עלינו: למקד בתוך הצרות והמצרים את המבט בהרחבות שמרחיב לנו השי"ת. לחפש, לבקש ולמצוא את החלונות הקטנים, את המרווחים הזעירים, את רגעי האור בחשכה הגדולה.

זו מורשתו של אבינו הגדול להתגבר על הצרות והאתגרים שלנו. זו מורשת הקרב שהורישו לנו החשמונאים הקדושים וזהו סוד נצחונם על מלכות יוון.

זו מהותו וסוד תכליתו של בית המקדש השני אשר הוענק לנו בחמלת הבורא טרם צאתנו לגלות הארוכה שבה אנו נמצאים כיום.

ורווח תשימו בין עדר ובין עדר.

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן