שיתוף

הכרת אנשי המקצוע: רכז החינוך החברתי (הקהילתי-ערכי) | חלק 1

המנוע של הערכים, המיומנויות, הזהות והשייכות במוסד החינוכי

שיתוף

אחרי שסקרנו ארבעה מהתפקידים הנפוצים במוסד החינוכי, הגיע הזמן להציג את אחת הדמויות הקריטיות והחשובות במוסד שרוצה להיחשב כמוסד *חינוכי*: הרכז החברתי.

בעולם החינוך המורכב של ימינו, דמותו של רכז החינוך החברתי מתבלטת כדמות מפתח להתפתחות הערכית והחברתית של תלמידינו. תפקיד זה, החורג מגבולות הלימוד הפורמלי (אך משפיע עליו), מהווה ציר מרכזי בעיצוב אישיותם וזהותם של אנשי דור העתיד.

תחום החינוך החברתי הוא תחום אקדמי הנלמד ככל התמחות חינוכית (בדומה למתמטיקה או תנ"ך), והוא עוסק בדמותו של המחנך בתפקידו כבונה אדם וכאדריכל חברתי. השמות המוכרים למרכז התחום ברמה הבית־ספרית הם "רכז חינוך חברתי ערכי" (במערכת החינוך היסודית), ו"רכז חינוך חברתי קהילתי" (במערכת החינוך העל יסודית). בפועל הגדרות התפקיד הן זהות: הרכז מנכיח את הערכים ושם אותם במרכז העשייה הבית־ספרית (תוך הפיכת ״ציטוטים״ לערכים בעלי משמעות עבור התלמידים, כאלו שמוכנים לשלם עליהם מחיר).

הרכז אמון גם על סיוע למחנכים בפיתוח מיומנויות רכות (כנכתב בטור על המחנך) וזאת בסיוע של היועץ החינוכי במידת האפשר, ופועל לחיבור ההורים והקהילה למוסד החינוכי על מנת ליצור מעבר חלק של התלמיד לעולם המבוגרים ולקהילת השייכות שלו.

הרכיב ״חברתי״ עוסק בחיבור נכון שהרכז ישאף לייצר בין התלמיד לחברה הקרובה והרחוקה שלו (כיתה, משפחה, עם ישראל וכו׳). רכז החינוך החברתי הוא חבר צוות הנהלה במוסד לצד הרכז הפדגוגי והיועץ (ועוד בעלי תפקידים בעת הצורך), והוא המוביל החינוכי של המוסד תחת השראתו של המנהל.

תחום החינוך החברתי (שהוא בעצם במילה אחת: חינוך) התגבש מתוך עולם החינוך הבלתי פורמלי ותנועות הנוער (שמיקודם בהטמעת ערכים), ומתוך פרקטיקות שיועדו בעבר לשימוש עם נוער בסיכון (שנצרכו לחינוך ממוסד). הרבה מהעוסקים בתחום פועלים בחוסר ידע ומשום כך האפקטיביות של הטמעת הערכים והתוצאות לטווח ארוך תלויה במקצועיות ובידע של הרכז.

כחלק משינוי פני הדור ואתגרים ייחודיים של המאה ה-21, כיום תחום זה עובר שינוי גדול ומחליף את תפקידו מ"תוסף מזון" ל"מנה עיקרית". ישנם אנשי חינוך שמתוך אינטואיציה מנסים לפעול בדרך זו, אך הידע והמקצועיות הקיימים היום מאפשרים קיצור דרך ושיטתיות שהם תנאי להצלחה של מוסד חינוכי להתנהל בשיטה זו.

אחד הליקויים של עולם החינוך החברתי הוא שחלק מהמנהלים (ובעיקר מנהלות, במערכת החרדית) תופסים את התחום כתחום נראותי שצריך לגייס אליו את מפיקת האירועים הטובה ביותר, אך זו טעות שגורמת לכסף רב להתבזבז דרך אירועים יקרים ללא תכלית חינוכית, ובטח לא לתוצאות בטווח הארוך ("גם כי יזקין").

רכז החינוך החברתי הוא דמות מפתח במערכת החינוכית, האחראי על גיבוש והובלת התפיסה הערכית-חברתית של בית הספר. תפקידיו כוללים יצירת "מצפן ערכי" המנחה את הפעילויות החינוכיות, בניית תכנית חינוכית שנתית, ניהול הצוות החברתי, ויצירת מוטיבציה בקרב תלמידים ומורים. הרכז אחראי על תכנון וביצוע פעילויות חברתיות וערכיות, ארגון אירועים ואחריות על נראות ודברור הפעילויות מול גורמים שונים.

בנוסף, הרכז מנחה את הצוות החינוכי בהטמעת תכנים ערכיים, מפתח כלים פדגוגיים, ויוצר שיתופי פעולה עם גורמים בקהילה. הוא מוביל תכניות לפיתוח מנהיגות תלמידים, מטפח יוזמות תלמידים, ואחראי על יישום תוכניות ערכיות וחברתיות ארציות תוך התאמתן לצרכי בית הספר והקהילה. תפקידו מהווה את "המנוע החינוכי" של המוסד, ומתמקד ביצירת מוטיבציה ועידוד מעורבות פעילה של התלמידים בחיי בית הספר.

בשבוע הבא נפרט על אודות מגוון תפקידי המפתח של הרכז החברתי.

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן