שיתוף

הכרת אנשי המקצוע – חלק ג’: המורה המקצועי

תפקידים, אתגרים ודגשים ייחודיים במערכת החינוך החרדית

שיתוף

בטור הקודם דנו בתפקידו של היועץ החינוכי. הפעם נתמקד במורה המקצועי ובתפקיד המורה כמעביר ידע. אף שתפקידו הראשי של המחנך (המונחה על ידי רכז החינוך החברתי-ערכי הבית-ספרי) הוא להיות אחראי על הנחלת הערכים והמיומנויות הנצרכות, המורים המקצועיים מסייעים בכך משמעותית, תוך תרומה להתפתחות הרב-ממדית של התלמידים. רב-ממדיות זו חשובה מאוד לפיתוח המוטיבציה והכישרונות של הילדים, שכן היא חושפת אותם למגוון תחומים המעניקים ביטחון וייחודיות.

תפקידו של המורה המקצועי מתבטא בריבוי מטלות ותפקידים:

1. העברת ידע מקצועי: הוראת התכנים העיקריים של המקצוע.

2. יצירת סקרנות ועניין סביב הלמידה והיישומים הערכיים שלה: קישור תחום הדעת לערכים ומשמעות בחיי התלמידים, מה שנקרא לעיתים “למידה משמעותית”.

3. קישור לחיי היומיום ולעתיד: הדגמת הרלוונטיות של הידע הנרכש. חלק מהידע לא נחשב בעיני הילדים כרלוונטי ללא תיווך מספק של המורה.

4. חיזוק זהות ושייכות: סיוע בהבנת הזהות והשייכות התרבותית במקצועות הרוח (גם אלו שלא מוגדרים כמקצועות תורניים), למשל מקצוע ההיסטוריה שהמיקודים בו יהיו שונים בין עם לעם ובין יהודים שומרי מצוות לאלו שאינם.

5. פיתוח מיומנויות למידה ומיומנויות המאה ה-21: מיומנויות המאה ה-21 הן קבוצת מיומנויות שהוגדרו במחקרים כמיומנויות קריטיות לחיים תקינים בעולם כיום. בין מיומנויות אלו קיימות מיומנויות שיכולות להתפתח מאוד תחת שרביטם של המורים המקצועיים, למשל: למידה עצמאית, עמידה מול קהל, חשיבה רפלקטיבית, חשיבה ביקורתית, עבודת צוות, יצירתיות, פרואקטיביות, פתרון בעיות ואוריינות דיגיטלית. מיומנויות אלו, כשהן משולבות בתוך השיעורים, תורמות להטמעת הידע, הופכות אותו לרלוונטי, מסייעות לתלמיד בהתפתחותו האישית, וכך מוסיפות למעמד המורים בעיני התלמידים וההורים.

6. תכנון סיורים לימודיים: מורה מקצועי ברמה גבוהה יוזם סיורים לימודיים בתחום הידע, שימחישו לתלמידים את הלמידה, למשל סיור למוזיאון בלימוד היסטוריה, סיור לאתרי מורשת בלימודי תנ”ך, או סיור לטבע בלימודי מדעים.

7. הנחלת ערכים “על הדרך”: שילוב ערכים בהוראה השוטפת. באמצעות שימת לב לקשר בין הנלמד לבין שאלות ערכיות, מורה יכול להנחיל ערכים לעיתים בצורה אפקטיבית יותר מאחרים בגלל האגביות של הלמידה שמעקרת מנגנוני התנגדות. למידה מבוזרת כגון למידה מבוססת פרויקטים (P.B.L) יכולה לסייע למורים מקצועיים בהבניית מגוון גדול של מיומנויות ביעילות מרבית.

אתגרים ייחודיים למורה המקצועי

ריבוי כיתות ותלמידים: מורים מקצועיים מלמדים הרבה תלמידים והרבה כיתות. הקשר עם כמות גדולה של תלמידים, הורים ומחנכי כיתות יוצר אצלם עומס רב.

לחץ להספק:
התמודדות עם דרישות תוכנית הלימודים ולעיתים עם לחצים מההורים, גורמת שחיקה למורים המקצועיים ומשאירה את האכפתיים מביניהם במתח מתמיד.

ניהול כיתה: מורה מקצועי עלול לחוות אתגרים שונים בניהול כיתה מכיוון שאין לו מספיק זמן או מעמד ליצירת קשר משמעותי עם התלמידים וההורים.

זמני הלמידה: זמן הפעילות של מורים מקצועיים לרוב הוא בשעות ה”קשוחות” של היום כשהילדים כבר עייפים ולעיתים פחות קשובים.

מוטיבציה: ישנם הורים שתופסים את לימודי המקצועות ככורח נדרש ולא כתחומים חשובים. במקרים חריגים יש גם מורים שלא ברור להם עד הסוף למה התלמידים שלהם זקוקים למקצוע שאותו הם מלמדים. אירוע כזה נפוץ יותר אצל מורים שהמקצוע “הונחת” עליהם בהיעדר מורה מתאים יותר או שלא הוכשרו להוראת התחום באופן מסודר.

התאמת חומרי לימוד לרמות שונות: התמודדות חכמה עם רמות שונות של ידע ויכולות אצל התלמידים.

השתלמויות מקצועיות:
עדכון בחידושים בתחום הדעת, למידת שיטות הוראה חדשניות, ולמידת כלי הוראה דיגיטליים חדשים.

דגשים מיוחדים במסגרת החינוך החרדי

רגישות רוחנית: הצגת תכנים באופן נכון מבחינה ערכית ותורנית.

עידוד חשיבה ביקורתית: פיתוח יכולת ניתוח וחשיבה עצמאית תוך שמירה על מסגרת של קבלת עול ויראת שמים.

שיתוף פעולה עם המחנכים: תיאום מתמיד להעלאת קרנו של התחום הלימודי אותו המורה מלמד מול הצוות החינוכי הנוסף וההורים על מנת שהתלמידים ישמעו מכולם שכדאי להשקיע בתחום הזה.

קיום “ימי שיא” וסיורים: במערכות החינוך החרדיות התלמידים יוצאים לסיורים, מסעות וטיולים, במידה פחותה באופן ניכר מבמערכות החינוך האחרות. מורה מקצועי טוב צריך להתאמץ יותר שיתקיימו סיורים בתחום הידע שהוא מלמד.

העמקת אהבת הידע: הדגשת ערך אהבת הידע מנקודת מבט יהודית ותורנית.

טהרת הלמידה: התאמת תכנים שמקורם בעולם האקדמי-מקצועי באופן שיבנה אצל התלמידים זהות חזקה של יהודים שיראתם קודמת לחכמתם, ויחד עם זאת שמירה על רמה גבוהה של התכנים.

בטור הבא נעמיק בתפקיד המחנך, ונבחן את האחריות הכוללת שלו בהטמעת ערכים ומיומנויות, תוך שיתוף פעולה עם המורים המקצועיים והצוות החינוכי כולו.

בהצלחה!

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן