שיתוף

האם מותר לשלוח דוא"ל ליהודי חילוני כשאצלו שבת?

לפני שנעמיק בגדרי איסור 'לפני עיוור', הנה הצצה לשאלה מעשית ושכיחה, שבה אפשר בלי לדעת את ההלכה, לעבור על איסור נתינת מכשול לפני עיוור

שיתוף

>> אני עובד בחברה קטנה הנמצאת בבעלותם של יהודים חילונים. כל העובדים למעט שניים, אני ויהודי נוסף, אינם שומרי מצוות. אני נמצא בישראל, חלק מהעובדים האחרים מתגוררים בקליפורניה ועובדים משם, וישנם עוד עובדים רבים שאמנם מתגוררים בישראל אך מרבים לנסוע ברחבי העולם. בשל הפרשי השעות, שבתות וחגים בישראל מסתיימים עשר שעות לפני מועד צאתם בקליפורניה. כיוון שיהודי קליפורניה, כמו בכל מקום אחר מחוץ לישראל, מציינים גם חג שני ("יום טוב שני של גלויות"), קורה לפעמים שהחג אצלי מסתיים 34 שעות לפני שהוא מסתיים בלוס־אנג'לס.

>> העניין הוא שלעיתים קרובות אני מקבל הודעות מייל ששלחו עובדים חילונים כאשר אצלם עדיין שבת, והן דורשות התייחסות מצדי. ישנן גם הודעות מייל קבוצתיות שנשלחות לכמה נמענים, ובהם אותם עובדים שנמצאים בחוף המערבי. האם עלי להימנע מלהגיב למיילים כאלה, שנשלחים בשבת או ביום טוב?

הנחת היסוד היא שאם ברור לנו שמכוּתָּב יהודי שלנו יפתח את המייל ששלחנו לו בשבת או בחג לפי שעונו, אסור לנו לשלוח לו מייל או לתקשר איתו בכל דרך אחרת, כדי לא לעבור על איסור "לפני עיוור לא תיתן מכשול".

אבל מה קורה כאשר אין לנו ודאות כזו, ואנו מסתפקים אם המקבל אכן יבדוק את הדואר האלקטרוני שלו ויפתח את ההודעה שלנו? כיצד ניתן להעריך את הצפוי לקרות? האם עלינו לקחת בחשבון את התנהגותו האופיינית של אותו אדם במקרים דומים בעבר? ואולי יש להשתמש להכריע בהתאם למחקרים סטטיסטיים המצביעים על כך שרוב האנשים בודקים את המייל שלהם פעמים רבות ביום?

יש מן הפוסקים הסבורים שאיסור "לפני עיוור" מתקיים רק כאשר ברור לנו שהשני יחטא מחמתנו, אבל בכל מקרה שבו אפשר לפקפק ו"לתלות" שאולי המעשה שלנו לא בהכרח יגרום לחטא, אין בו איסור "לפני עיוור". לפי גישה זו, היה ניתן לומר שיש מקום להקל בשליחת אימייל שלא ברור לנו האם הוא ייפתח בשבת.

אך האם באמת מדובר כאן במקרה של "ספק" אמיתי ובעל משקל? רובנו בודקים את תיבת הדואר האלקטרוני שלנו מדי יום ואפילו מדי שעה, שלא לדבר על ההתראות המותקנות בטלפונים החכמים, המבשרות לנו על כל הודעה חדשה שהתקבלה.

למעשה נראה שאם יש לנו ידע ספציפי על הרגליו של הנמען בנוגע לקריאת מיילים, מותר להסתמך על כך ולהתעלם מההרגלים הכלליים של מקבלי דואר אלקטרוני בכלל. במילים אחרות, ברירת המחדל היא שרוב האנשים בודקים את המייל שלהם פעמים רבות ביום, וזו צריכה להיות הנחת המוצא שלנו. אבל אם ידוע לנו שנמען מסוים שאינו שומר מצוות אינו צפוי לפתוח את המייל בשבת או בחג, מותר להסתמך על ידע זה ויש מקום להקל.

אם יש לנו ספק האם הנמען אכן יפתח בשבת את המייל, עלינו לשאול את עצמנו: "מה סביר יותר שהוא יעשה, יבדוק או לא יבדוק את הדואר האלקטרוני שלו בשבת וחג?". אם הסבירות גדולה יותר שיפתח, אין מקום להקל ולשלוח לו את המייל (על פי שיחה בעל פה עם הרב אשר וייס).

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן