זה לא סוד שאחד האתגרים הגדולים הפוגשים אותנו בעולם המעשה הוא היכולת להחזיק מעמד בתהליכים ארוכים. בתהליכים אלו נדרש האדם ליישר אורחותיו ולתקן מעשיו, כאשר היעד המבוקש נחווה כרחוק מאוד. אנו שואלים את עצמנו: כיצד נחזיק מעמד בדרך הארוכה עד לחוף המבטחים?
שאלה זו מתעצמת כאשר אנו נכנסים לחודש אלול, חודש של רחמים, התחזקות וקבלות טובות. קול פנימי מייאש לוחש לנו: “עזוב אותך, כמה פעמים כבר ניסית ללא הצלחה? מה הסיכוי שהפעם תצליח? ומהי בכלל המשמעות של ניסיונות אלו?”
כמענה לקולות מחלישים אלו, תורתנו הקדושה מעניקה לנו בפרשת השבוע, מפתח של זהב ומצפן משמעותי, הממקד אותנו ומאיר לנו את הכיוון הנכון. כך אומרת התורה: “שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך אשר השם אלוקיך נותן לך… צדק צדק תרדוף”.
מבאר השפת אמת זצ”ל ביאור נפלא: כאן נתנה לנו התורה הקדושה הבטחה שיש ביכולתו של האיש הישראלי להציב לעצמו את הגבולות הראויים על פי התורה – להיות השופט והשוטר של עצמו. גם אם נראה לך שזה קשה מאוד, דע לך, אומר ה’ יתברך, שזה אפשרי. ובדרך שאדם רוצה לילך, בה מוליכים אותו.
העיקר שיבקש את האמת וירחק עצמו מן השקר, כנאמר “צדק צדק תרדוף” ו”מדבר שקר תרחק”. הדגישו הצדיקים שלא מצינו הרחקה מדאורייתא בשום איסור תורה אלא בשקר, להראות חומר האיסור.
התורה מדגישה שצריך לרדוף את הצדק כי אי אפשר לבוא לגמרי לאמיתות האמת בעולם הזה. לכן הציווי הוא לרדוף אחר הצדק והאמת באופן תמידי, ולהיות מודע לעובדה שכאן בעולם הזה לעולם האדם איננו מוצדק כראוי.
נמצאנו למדים יסוד חשוב: מה שנדרש מכל אחד ואחת מאיתנו בעולם ההתמודדות הוא ההחלטה והדביקות העיקשת לאחוז באמת, לרדוף אחריה ולהתרחק מהשקר. זה מה שנדרש מאיתנו – לעשות עוד צעד ועוד צעד במסלול הזה של רדיפת הצדק והאמת.
התוצאה המושלמת להיות לחלוטין אמיתי אינה אפשרית כאן בעולם המעשה. מה שנדרש מאיתנו זו ההשקעה והרצינות בדרך, בשלבים, בפעולות. והתורה מבטיחה לנו שתי הבטחות: ראשית, זה אפשרי. שנית, אם נעשה את זה נזכה בעולם הבא לשלמות ואמת מבוררת לחלוטין.
“צדק צדק תרדוף” – משימתנו להמשיך להילחם, לרדוף אחר האמת והצדק בכל יום מחדש. הניצחונות הם בידיו יתברך, אך ההתמדה בדרך, ההליכה הנחושה קדימה – זו המשימה שלנו, וזו גם ההצלחה האמיתית שלנו.