שיתוף

מחוננוּת – לזהות, להבין, ולפעול נכון

שיתוף

“הבן שלי בן שש וכבר מפרש את רש”י בעצמו”, סיפר לי אבא בהתרגשות. “והבת שלי”, אמר לי אבא אחר, “שואלת שאלות על התחממות גלובלית שאני צריך לחפש בגוגל”. זה הזמן לדבר על נושא חשוב – זיהוי וטיפוח מחוננוּת אצל ילדינו.

מחוננות מתבטאת בדרכים רבות ושונות, ולא תמיד כפי שהיינו מצפים. ילד מחונן עשוי לשאול שאלות מורכבות ועמוקות, להסיק מסקנות במהירות מפתיעה, ולהראות יכולת אנליטית גבוהה במיוחד. אך מחוננות אינה רק עניין של חכמה – היא מתבטאת גם בנטייה לביקורתיות, בפער בין התפתחות שכלית מהירה לבשלות רגשית שעלולה להיות איטית יותר, ברגישות יתר, ובקושי להשתלב חברתית.

לפעמים הסימנים מפתיעים: ילדה שמתעקשת לדייק בכל פרט קטן, ילד שמפריע בכיתה כי סיים את כל המשימות בחמש דקות, או תלמידה שמתקשה להבין למה חברותיה לא מתעניינות בדיונים מעמיקים. קשה להם לעשות “כמו כולם” והם תמיד מחפשים את הדרך שלהם לעשות דברים.

המחוננות יכולה להתבטא גם בשאלות מורכבות בזמנים לא צפויים: “אמא, איך בדיוק עובד הקוד הגנטי?”, “אבא, למה הבצק תופח ומה קורה לשמרים בפנים?”, או ילד בן שש שמתעקש לדבר על הבדלים בפירוש המפרשים בזמן ארוחת הערב.

חשוב לציין – לא כל ילד מחונן יציג את כל המאפיינים, וזה בסדר גמור. יש שיבלטו בסקרנות האינסופית שלהם, אחרים ביכולת הניתוח המופלאה, ויש כאלה שדווקא הרגישות הגבוהה שלהם תהיה הסימן הבולט.

במשך שנים רבות נושא הילדים המחוננים החרדים לא זכה לטיפול נאות, אך לשמחתנו, כיום משרד החינוך מקיים מערך איתור מסודר של תלמידים מחוננים המותאם לילדים ולילדות החרדים. מרכז החינוך גם הקים את מרכז ״ביכורים״ המפעיל את קבוצות הבנים והבנות באופן הראוי לחברה החרדית. התלמידים שחווים את התכניות המותאמות מדווחים על סיפוק, שלווה וחיבור מחדש לחברה וללמידה, והם זוכים למענה ראוי ונכון עבורם יחד עם כלים ללמידה גם במסגרת בית הספר ה”משעממת” (כהגדרתם).

יחד עם זאת, חשוב לזכור שהאבחון הרשמי הוא רק חלק מהתמונה. הדבר החשוב ביותר הוא להיות קשובים לילדינו, להבין את צרכיהם הייחודיים, ולספק להם את הכלים והתמיכה שיאפשרו להם לצמוח ולהתפתח בדרכם המיוחדת. ילד מחונן זקוק להבנה מיוחדת – הן של היכולות המיוחדות שלו והן של האתגרים שהן מביאות איתן.

אם אתם מזהים אצל ילדכם חלק מהמאפיינים שתיארנו, כדאי לשקול את ההשתתפות בתהליך האיתור. זכרו: מחוננות היא מתנה, אך היא גם אחריות – הן שלנו כהורים והן של המערכת החינוכית. תפקידנו הוא לזהות אותה, להבין אותה, ולתת לה את התנאים לפרוח.

הרישום למבחני האיתור מתבצע דרך פורטל ההורים של משרד החינוך. ההרשמה תחל ביום ג’, כ”ג בכסלו התשפ”ה (24.12.24) ותימשך עד יום ו’, ב’ בשבט התשפ”ה (31.1.25).

בהצלחה!

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן