שיתוף

מזונות "תואמים" – פתרון ראוי

בפרשת השבוע אנו לומדים על קדושת המאכלים והזהירות ממאכלים שאינם כשרים, האם 'מזונות תואמים' המחקים מזונות שאינם כשרים, הם פתרון ראוי או בעייתי, בשל בעיית 'מראית העין'?

שיתוף

>> בתי, בת 23, עובדת בחברת הייטק בהרצליה. היא הדתייה היחידה במשרד. בין ארבעים העובדים יש עוד שניים או שלושה גברים דתיים. במהלך האירועים החברתיים שמקיימת החברה, בתי מרגישה לעיתים קרובות שיש לה בעיה. התחושה ש"רק בגללי" כולם מוכרחים ללכת למסעדה כשרה, שבה האוכל נחשב פחות טוב ומגוון – היא מביכה ולא נעימה. כאשר עמיתיה לעבודה הולכים למסעדה לא כשרה, היא מזמינה לעצמה רק מים או סודה. אם היא חייבת להצטרף, היא מקפידה שלא להגיע למקום רעבה, שכן אלה הן מסעדות שיהודי דתי אינו יכול לטעום בהן דבר. זו בעיה ללא פתרון, מפני שהיא זו שצריכה להתאים את עצמה לקבוצה ולא להפך. אבל חבריה לעבודה לא ממש מבינים את הסיטואציה. לכן היא גם נמנעת בדרך כלל מלהשתתף באירועים חברתיים של עמיתים, כמו חתונות ושמחות אחרות, כי אין לה מה לעשות שם. מבחינה חברתית, היא מבודדת למדי.

במדינת ישראל, שבה כמעט כולם יהודים, החשש מפני "מראית עין" משמעותי יותר. כאן יש יותר מקום לחשוש שיהודים אחרים יחשדו בנו, ובעיקר שהם יפרשו את מעשינו באופן מוטעה ויבואו לידי חטא. בנוסף, אחד התנאים של הרב פיינשטיין להיתר הוא היעדר קיומה של חלופה מתאימה בקרבת מקום. בישראל, לפחות בחלק מהערים, יש לא מעט מסעדות כשרות העשויות להוות מקום מתאים לפגישות עסקיות, גם אם מיקומן לעיתים פחות נוח והמזון שמוגש בהן פחות נחשב. במילים אחרות, ייתכן שהרב פיינשטיין לא היה מתיר להיכנס למסעדה לא כשרה בירושלים, ואפשר שגם לא בתל־אביב, ברמת־גן וברעננה; מנגד, אולי היה מקל בערים כהרצליה או חיפה.

בשיחה עם המחבר התבטא הרב אשר וייס שבישראל הנסיבות משתנות לא רק מעיר לעיר, אלא אף משכונה לשכונה, וקשה לפסוק הלכה זהה לכל המקרים. בהחלט מוטב להימנע מבילוי במסעדה לא כשרה, אך בעולם העבודה המודרני יש לעיתים קרובות נסיבות דחופות ("שעת הדחק"), כאשר העובד מחויב להשתתף באירוע ואינו יכול להכתיב את מיקומו. במקרים כאלה, פוסק הרב וייס, ניתן להקל, "ואדם צריך לנהוג ביושר ולהפעיל שכל ישר ושיקול דעת לקבוע לעצמו מה ראוי ומה לא מתאים".

הנמצא פתרון לחדרי הישיבות?

בנוסף לאמור, ישנם יהודים דתיים רבים שאינם מעוניינים לבלוט ולהיות שונים. מסיבה זו הם באים תמיד עם רעיונות חדשניים שמטרתם אחת: לעזור להם להתמזג עם הסביבה מבחינה חיצונית, מבלי להתפשר על ההלכה ככתבה וכלשונה. אחד החידושים הללו הוא "מזונות תואמים".

>> בחדר הישיבות במשרדנו מתקיימות פגישות רבות שמוגש בהן מזון לא כשר, המסופק על ידי קייטרינג חיצוני. אחד מעמיתיי לעבודה סיפר לי על פתרון גאוני עבור שומרי הכשרות: הזמנת פריטי מזון ממסעדה כשרה, ה"תואמים" למנות הלא־כשרות המוגשות בחדר הישיבות. לדוגמה, אם כולם אוכלים המבורגרים, אפשר להזמין המבורגר ממסעדה כשרה ואף אחד לא ישים לב. ארוחה סינית? אפשר להזמין אגרולס ונודלס כשרים.

>> "מזונות תואמים" מהווים פתרון נהדר, ושמעתי שהם הפכו להיות פופולריים למדי. ישנם כמה מפעלים כשרים המתמחים בכך, ומייצרים מאכלים כשרים שהם העתקים מדויקים של מאכלי טריפה, עד לרמה של כלי ההגשה. מעניין האם מי שמכיר אותי כיהודי שומר מצוות, עלול לטעות בי כמי שאוכל מזון לא כשר כמו כל עמיתיי.

למדנו שבמצבים מסוימים מותר להשתתף בפגישה עסקית המתקיימת במסעדה לא כשרה, כמובן בתנאי שאין אוכלים מזון לא כשר, וכן שהצופים מן הצד אינם עלולים לחשוד שלפניהם יהודי דתי הסועד את לבו במזון שאינו כשר. לעומת זאת, כאשר אדם אוכל "מזון תואם" הנראה זהה למנות הלא כשרות שמוגשות במסעדה לא כשרה, לא ברור לרואים מן הצד שמדובר במזון כשר.

כפי שצוין, מראית עין אין פירושה שהאדם הנצפה עושה בהכרח מעשה לא ראוי; איסור מראית עין מתייחס לאופן שבו הדבר עלול להתפרש בעיני הצופה מן הצד. זהו בדיוק המקרה שלנו. מובן שמדובר במזון כשר, אבל יהודים דתיים האוכלים "מזונות תואמים" עלולים ליצור רושם שהם סועדים את לבם במזון לא כשר – שלא לדבר על כך שהם עצמם יכולים בקלות לבלבל בין השניים, שהרי איך אפשר לדעת אם מישהו החליף בין הצלחות, נניח בזמן שיצאו לשירותים, אפילו ללא כוונת זדון?

"מזונות תואמים" הם אפוא עניין בעייתי. פתרון אפשרי הוא להציג סימן זיהוי ברור המסמל את מקורה הכשר של המנה – למשל, באמצעות צלחת נייר או אכילה ישירה מתוך חמגשית, שיסמנו שמדובר כאן במזון כשר, ובכך תימנע הבעיה של מראית עין. סימון כזה יפגע כמובן בהתמזגות החברתית המיוחלת, אך הוא יספק את דרישות ההלכה.

למאמרים נוספים של

למאמרים אחרונים

דילוג לתוכן